Kvalitet inom IT-Tjänster
Hautaoja, Alexander (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261654
Tiivistelmä
Avsikten med det här lärdomsprovet är att hitta tillvägagångssätt och metoder som kan förbättra kvaliteten både före, under och efter ett IT projekt. Kvalitet inom IT-tjänster har blivit allt viktigare inom IT-branschen, då avsaknaden kan få ödesdigra konsekvenser. IT projekt är allmänt kända att vara svåra då de sällan håller tid, budget och deadline. Lärdomsprovet är skrivet åt projektledare inom IT-branschen eller åt personer som vill bekanta sig med hur man skall leda ett IT-projekt. Resultatet är att jag har hittat metoder som Scrum och tillvägagångssätt som kan hjälpa till att uppnå bra kvalitet inom olika IT-projekt och som har framkommit genom en litteraturstudie. Jag har dessutom genom en intervju, sökt svar på varför it projekt tenderar att misslyckas mera än vanliga projekt. The purpose of this thesis is to find approaches and methods that can improve the quality both before, during and after an IT-project. Quality in IT services has become increasingly important in the IT industry where omission can have dire consequences. IT projects are generally known to be difficult because they rarely keep time, budgets and deadlines. The thesis is written for project managers in IT-projects or for people or people who want to familiarize themselves with how to lead an IT-project. The result is that I have found methods like Scrum and approaches that can help to achieve better quality in IT-projects. Through an inter-view, I have sought answers to why IT projects tend to fail more than ordinary projects