Terveyttä edistävä fyysinen päiväkotiympäristö : Käypä hoito -suositusten analysointi
Laamanen, Jenni; Peltomäki, Saana (2015)
Laamanen, Jenni
Peltomäki, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja analysoida löytyykö työhön valituista 12 lasten Käypä hoito -suosituksesta fyysisiä ympäristötekijöitä, joita päiväkodeissa ilmenee. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mitä yhteyttä on näiden tautien ja fyysisten ympäristötekijöiden välillä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää fyysisen päiväkotiympäristön kehittämisessä joko uusien päiväkotien suunnitteluvaiheessa tai vanhojen kehittämisessä/remontoimisessa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tuotoksena on taulukko (Liite 2) Käypä hoito -suositusten analysoinnin tuloksista. Osana toiminnallista opinnäytetyötä on myös kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin hakemalla tietoa valittujen lasten Käypä hoito -suositusten rinnalle käyttämällä Google-hakupalvelua, sekä lääkärin tietokantoja kuten Duodecim ja Terveyskirjasto.
Aineistona työssä käytettiin 20 lasten Käypä hoito -suositusta, joista valittiin 12 tarkempaan käsittelyyn. Niiden analysointi alkoi poimimalla tekstistä kaikki fyysisiin ympäristötekijöihin viittaavat tekijät, mutta myöhemmin kriteereiksi rajattiin ne fyysiset ympäristötekijät, jotka ovat oleellisia päiväkodin terveyden edistämisessä. Näitä olivat: melu, sisä- ja ulkoilma, kosteusvauriot, lepo/uni, ravitsemus, valo ja lapsen oma päiväkotiryhmä.
Tuloksista ilmenee, että vain viidestä Käypä hoito -suosituksesta löytyi tautien syntyyn ja pahenemiseen vaikuttavia fyysisiä ympäristötekijöitä. Etukäteen kuitenkin tiedettiin, että fyysisillä ympäristötekijöillä on vaikutuksia useamman taudin synnyssä tai pahenemisessa. Tuloksista selvisi, että osa taudeista oli syynä toisen taudin synnyssä
Opinnäytetyössä on noudatettu hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja tämä työ pyrittiin tekemään huolellisesti, rehellisesti ja tarkasti. Kun kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyön reliabiliteettia eli työn luotettavuus ja toistettavuus on vaikeasti määriteltävissä, ja siksi tulosten pätevyys sekä luotettavuus saattavat vaihdella. Validiteetti on näytettävissä muun muassa työn luomisprosessin, kuvauksen ja pätevyyden kautta. (Hirsjärvi ym. 2008, 226–228)
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tuotoksena on taulukko (Liite 2) Käypä hoito -suositusten analysoinnin tuloksista. Osana toiminnallista opinnäytetyötä on myös kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin hakemalla tietoa valittujen lasten Käypä hoito -suositusten rinnalle käyttämällä Google-hakupalvelua, sekä lääkärin tietokantoja kuten Duodecim ja Terveyskirjasto.
Aineistona työssä käytettiin 20 lasten Käypä hoito -suositusta, joista valittiin 12 tarkempaan käsittelyyn. Niiden analysointi alkoi poimimalla tekstistä kaikki fyysisiin ympäristötekijöihin viittaavat tekijät, mutta myöhemmin kriteereiksi rajattiin ne fyysiset ympäristötekijät, jotka ovat oleellisia päiväkodin terveyden edistämisessä. Näitä olivat: melu, sisä- ja ulkoilma, kosteusvauriot, lepo/uni, ravitsemus, valo ja lapsen oma päiväkotiryhmä.
Tuloksista ilmenee, että vain viidestä Käypä hoito -suosituksesta löytyi tautien syntyyn ja pahenemiseen vaikuttavia fyysisiä ympäristötekijöitä. Etukäteen kuitenkin tiedettiin, että fyysisillä ympäristötekijöillä on vaikutuksia useamman taudin synnyssä tai pahenemisessa. Tuloksista selvisi, että osa taudeista oli syynä toisen taudin synnyssä
Opinnäytetyössä on noudatettu hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja tämä työ pyrittiin tekemään huolellisesti, rehellisesti ja tarkasti. Kun kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyön reliabiliteettia eli työn luotettavuus ja toistettavuus on vaikeasti määriteltävissä, ja siksi tulosten pätevyys sekä luotettavuus saattavat vaihdella. Validiteetti on näytettävissä muun muassa työn luomisprosessin, kuvauksen ja pätevyyden kautta. (Hirsjärvi ym. 2008, 226–228)