PAIKALLISJOURNALISMI JA SOSIAALINEN MEDIA : Mikä on sosiaalisen median rooli paikallislehdessä?
Silvennoinen, Petra (2015)
Silvennoinen, Petra
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121248
Tiivistelmä
Tutkielman tavoite on tarkastella, mikä on sosiaalisen median rooli paikallisjournalismissa. Tutkielma selventää sosiaalisen median ja journalismin nykyistä suhdetta niin sanomalehtien kuin toimittajien näkökulmasta. Aihetta käsitellään suomalaisten, ja erityisesti nuorten, mediankäytön kannalta. Aiheen valintaan vaikuttivat tekijän henkilökohtaiset kokemukset työstä paikallislehdessä ja vahva kiinnostus sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu paikallisjournalismia ja sosiaalista mediaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä sekä tutkimuksista, artikkeleista, tutkielmista ja Digisilta- ja Lokkaali-hankkeiden julkaisuista. Lisäksi tietoperustaan kuuluu nuoria käsitteleviä tutkimuksia, verkkolähteitä ja tutkielmia.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista aineistonhankintamenetelmää, jonka avulla pyritään ymmärtämään yksilön tai ryhmän toimintaa ihmisten niille antamien merkitysten eli laatujen avulla. Tutkimushaastattelussa kartoitettiin sosiaalisen median käytön nykytilaa sekä päätoimittajien kokemuksia esimerkiksi siitä, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään. Haastattelukutsu lähettiin sähköpostitse 16 päätoimittajalle, jotka työskentelevät paikallislehdessä Pohjois-Pohjanmaalla. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2015, ja siihen vastasi kahdeksan päätoimittajaa. Tutkimuksen analysoinnissa käytetään sisällönanalyysiä, jossa aineistoa tarkastellaan eritellen, yhtäläisyyksiä ja eroja etsien ja tiivistäen.
Tutkimus ja sen pohjalta tehdyt johtopäätökset antavat osviittaa, minkälainen rooli sosiaalisella medialla on tai voisi olla paikallislehtien toiminnassa. Keskeisin tulos on, että paikallislehtien resurssit eivät riitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa. Yleinen haaste on ajanpuute ja laitteiston vanhanaikaisuus. Myös osaamisen puute on ongelma. Tulosten perusteella Facebook on paikallislehtien ykköskanava, ja lehdet käyttävät hyvin vähän muita sosiaalisen median kanavia.
Yleisö ja etenkin nuoret ovat sosiaalisessa mediassa ja siksi on tärkeää, että uutismedia on läsnä siellä, missä yleisö osallistuu aktiivisesti. Yleisö ei ole enää passiivinen vastaanottaja, vaan aktiivinen osallistuja Suunnitelmallisuus, nykyaikaiset työvälineet, innostuminen ja kannustaminen madaltavat sosiaalisen median kynnystä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu paikallisjournalismia ja sosiaalista mediaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä sekä tutkimuksista, artikkeleista, tutkielmista ja Digisilta- ja Lokkaali-hankkeiden julkaisuista. Lisäksi tietoperustaan kuuluu nuoria käsitteleviä tutkimuksia, verkkolähteitä ja tutkielmia.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista aineistonhankintamenetelmää, jonka avulla pyritään ymmärtämään yksilön tai ryhmän toimintaa ihmisten niille antamien merkitysten eli laatujen avulla. Tutkimushaastattelussa kartoitettiin sosiaalisen median käytön nykytilaa sekä päätoimittajien kokemuksia esimerkiksi siitä, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään. Haastattelukutsu lähettiin sähköpostitse 16 päätoimittajalle, jotka työskentelevät paikallislehdessä Pohjois-Pohjanmaalla. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2015, ja siihen vastasi kahdeksan päätoimittajaa. Tutkimuksen analysoinnissa käytetään sisällönanalyysiä, jossa aineistoa tarkastellaan eritellen, yhtäläisyyksiä ja eroja etsien ja tiivistäen.
Tutkimus ja sen pohjalta tehdyt johtopäätökset antavat osviittaa, minkälainen rooli sosiaalisella medialla on tai voisi olla paikallislehtien toiminnassa. Keskeisin tulos on, että paikallislehtien resurssit eivät riitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa. Yleinen haaste on ajanpuute ja laitteiston vanhanaikaisuus. Myös osaamisen puute on ongelma. Tulosten perusteella Facebook on paikallislehtien ykköskanava, ja lehdet käyttävät hyvin vähän muita sosiaalisen median kanavia.
Yleisö ja etenkin nuoret ovat sosiaalisessa mediassa ja siksi on tärkeää, että uutismedia on läsnä siellä, missä yleisö osallistuu aktiivisesti. Yleisö ei ole enää passiivinen vastaanottaja, vaan aktiivinen osallistuja Suunnitelmallisuus, nykyaikaiset työvälineet, innostuminen ja kannustaminen madaltavat sosiaalisen median kynnystä.