Yritysbloggaus myynnin tukena
Nuru, Veera (2016)
Nuru, Veera
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121234
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysbloggausta myynnin tukena. Teoriassa on käytetty tee-moina yritysbloggausta, digitaalista markkinointia ja B2B-myyntiä. Opinnäytetyö on toteutet-tu omasta innostuksesta aiheeseen vuosina 2015 ja 2016 osana Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman koulutuslinjaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selventää lukijalle mitä yritysbloggaus on ja miten sitä voi-daan hyödyntää osana yrityksen b2b-myyntiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kolmivai-heinen ohjeistus aloittelevalle yritysbloggaajalle. Ohjeistus on opinnäytetyön liitteet – koh-dassa.
Yritysbloggaus on yrityksen edustajan tai edustajien kirjoittama blogi, jota julkaistaan niin, että se on julkisesti saatavilla ja sitä on mahdollista kommentoida. Yritysblogia voidaan käyt-tää yrityksen myynnissä monella eri tavalla hyödyksi. Yritysblogilla voidaan kasvattaa myy-jän ja yrityksen ammattimaista brändiä tai henkilökuvaa ja saada yrityksen myyntitunneliin ja myyntiprosessiin lisää liidejä, joista voidaan jalostaa kauppoja.
Yritysbloggauksen taustalla vaikuttaa suurelta osin digitaalinen markkinointi; sisältömarkki-nointi ja hakukonemarkkinointi. Sisältömarkkinointi on sisällöllä tapahtuvaa markkinointia, ja eroaa perinteisestä markkinoinnista huomionhakutavalla. Sisältömarkkinointi ansaitsee kohderyhmänsä huomion. Hakukonemarkkinoinnilla puolestaan varmistetaan blogin näky-vyys hakukoneissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selventää lukijalle mitä yritysbloggaus on ja miten sitä voi-daan hyödyntää osana yrityksen b2b-myyntiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kolmivai-heinen ohjeistus aloittelevalle yritysbloggaajalle. Ohjeistus on opinnäytetyön liitteet – koh-dassa.
Yritysbloggaus on yrityksen edustajan tai edustajien kirjoittama blogi, jota julkaistaan niin, että se on julkisesti saatavilla ja sitä on mahdollista kommentoida. Yritysblogia voidaan käyt-tää yrityksen myynnissä monella eri tavalla hyödyksi. Yritysblogilla voidaan kasvattaa myy-jän ja yrityksen ammattimaista brändiä tai henkilökuvaa ja saada yrityksen myyntitunneliin ja myyntiprosessiin lisää liidejä, joista voidaan jalostaa kauppoja.
Yritysbloggauksen taustalla vaikuttaa suurelta osin digitaalinen markkinointi; sisältömarkki-nointi ja hakukonemarkkinointi. Sisältömarkkinointi on sisällöllä tapahtuvaa markkinointia, ja eroaa perinteisestä markkinoinnista huomionhakutavalla. Sisältömarkkinointi ansaitsee kohderyhmänsä huomion. Hakukonemarkkinoinnilla puolestaan varmistetaan blogin näky-vyys hakukoneissa.