Pelot asiakastyössä ja niiden yhteydet työhyvinvointiin
Saviaro, Heidi (2015)
Saviaro, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719637
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saviaro, Heidi. Pelot asiakastyössä ja niiden yhteydet työhyvinvointiin.
69 s., 1 liite. Pori. Syksy 2015.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, sosionomi (ylempi AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa pelon yhteyksistä työhyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Rauman Seudun Katulähetys Ry:n työntekijöiden, asiakastyötä tekevän henkilökunnan ilmeneviä pelkoja, pelkoa aiheuttavia tekijöitä ja pelon uhkakuvia. Tutkimus tuloksilla kehitettiin selviytymismalli pelon tunteen poistamiseksi työpaikalla.
Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kolmen teema-alueen avulla, Rauman Seudun Katulähetyksen työntekijöiltä. Haastatteluun osallistui kahdeksan asiakastyötä tekevää työntekijää kesäkuun 2014 ja tammikuun 2015 välisenä aikana. Kaikki haastattelut nauhoitettiin. Pelontunteen mittaamisessa käytettiin visuaalianalyysi (VAS) -asteikkoa ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että kaikki työntekijät olivat kokeneet asiakastyöstä aiheutuvia pelkoja. Yleensä pelko oli ollut hetkellistä. Pidempiaikainen pelko liittyi vakavaan tapahtumaan, kuten asiakkaan kuolemaan. Tulosten mukaan pelkoa aiheuttivat eniten väkivaltatilanteen uhat ja työssä selviytyminen haastavissa olosuhteissa. Muita pelkoa aiheuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi erittäin päihtyneet asiakkaat ja heidän kohtaamisensa ja aggressiiviset asiakkaat.
Tässä työssä kehitetty selviytymismalli koostui useammasta eri selviytymiskeinosta. Selviytymismallin avulla voitaisiin jatkossa tukea asiakastyötä tekevien työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista. Selviytymismallissa korostui sosiaalisen tuen käyttäminen, työpaikan tukikeinot, pelkojen käsitteleminen jälkeenpäin ja työntekijöiden ammattitaito. Sosiaalisen tuen lisäksi työpaikan tukikeinoista erityisen tärkeitä olivat työpaikan sisäiset palaverikäytännöt ja pelkoa aiheuttaneiden tilanteiden läpikäyminen.
Saviaro, Heidi. Pelot asiakastyössä ja niiden yhteydet työhyvinvointiin.
69 s., 1 liite. Pori. Syksy 2015.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, sosionomi (ylempi AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa pelon yhteyksistä työhyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Rauman Seudun Katulähetys Ry:n työntekijöiden, asiakastyötä tekevän henkilökunnan ilmeneviä pelkoja, pelkoa aiheuttavia tekijöitä ja pelon uhkakuvia. Tutkimus tuloksilla kehitettiin selviytymismalli pelon tunteen poistamiseksi työpaikalla.
Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kolmen teema-alueen avulla, Rauman Seudun Katulähetyksen työntekijöiltä. Haastatteluun osallistui kahdeksan asiakastyötä tekevää työntekijää kesäkuun 2014 ja tammikuun 2015 välisenä aikana. Kaikki haastattelut nauhoitettiin. Pelontunteen mittaamisessa käytettiin visuaalianalyysi (VAS) -asteikkoa ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että kaikki työntekijät olivat kokeneet asiakastyöstä aiheutuvia pelkoja. Yleensä pelko oli ollut hetkellistä. Pidempiaikainen pelko liittyi vakavaan tapahtumaan, kuten asiakkaan kuolemaan. Tulosten mukaan pelkoa aiheuttivat eniten väkivaltatilanteen uhat ja työssä selviytyminen haastavissa olosuhteissa. Muita pelkoa aiheuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi erittäin päihtyneet asiakkaat ja heidän kohtaamisensa ja aggressiiviset asiakkaat.
Tässä työssä kehitetty selviytymismalli koostui useammasta eri selviytymiskeinosta. Selviytymismallin avulla voitaisiin jatkossa tukea asiakastyötä tekevien työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista. Selviytymismallissa korostui sosiaalisen tuen käyttäminen, työpaikan tukikeinot, pelkojen käsitteleminen jälkeenpäin ja työntekijöiden ammattitaito. Sosiaalisen tuen lisäksi työpaikan tukikeinoista erityisen tärkeitä olivat työpaikan sisäiset palaverikäytännöt ja pelkoa aiheuttaneiden tilanteiden läpikäyminen.