Främjandet av delaktighet i grupp : - Ett koncept för gruppbildning
Mattsson, Henrik; Pikkarainen, Vilma (2015)
Mattsson, Henrik
Pikkarainen, Vilma
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2015121621046
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2015121621046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten ryhmän tiimityötä ja osallisuutta voi edistää käytännön harjoitteiden avulla. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö ja tavoitteena oli luoda konsepti, mikä sisältää erilaisia käytännön harjoitteita joilla voi edistää mm osallisuuden tunteen kehittymistä ryhmässä. Tavoitteena oli myös, että konsepti voisi toimia inspiraationa ja suunnannäyttäjänä sosionomeille, jotka toimivat tiimityössä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Miten erilaisten harjoitteiden ja aktiviteettien avulla voisi luoda edellytyksiä tiimityölle ja osallisuudelle tiimityössä? Millä tavalla sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä käytetään harjoitteiden ja aktiviteettien toteutuksessa? Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään osallisuutta, sosiaalipeda- gogista toimintapätevyyttä sekä tiimityötä. Opinnäytetyön konseptia kehitettiin sekä toteutettiin Expedition Arcadan 2015 yhteydessä. Konsepti toteutettiin neljällä kokouksella jolloin suoritimme harjoitteet. Expedition Arcada 2015 oli Ammattikorkeakoulu Arcadan projekti, johon osallistui 40 opiskelijaa eri koulutuslinjoilta sekä yksi toimintaesteinen kiipeilijä. Projektin tavoitteena oli mm yhdistää oppimista käytännössä ja teoriassa sekä testata ja kehittää uusia tuotteita, käytäntöjä ja konsepteja. Projektin tavoitteena oli myös vaikuttaa toimintaesteisiin ihmisiin kohdistuviin asenteisiin ja mahdollistaa projektissa kaikkien tasa-arvoinen osallisuus. Konseptin kehittämisen ja toteutuksen kautta olemme tuottaneet tietoa siitä, mitä ryhmän muotoutuminen tarkoittaa sekä teoriassa että käytännössä. Tämän lisäksi olemme tuottaneet tietoa siitä, miten eri käytännön harjoitteiden avulla voi edistää osallisuutta ja ryhmän muotoutumista.