Kolme tulkintaa Leoš Janáčekin pianosonaatista : esittäjäanalyysistä oman tulkinnan syventämiseen
Stöckell, Sinikka (2015)
Stöckell, Sinikka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420572
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen Leoš Janáčekin pianosonaatin tulkintaa Rudolf Firkušnýn ja András Schiffin levytysten sekä omasta soitostani tehdyn tallenteen pohjalta. Työni tutkimuksellinen lähtökohta on musiikin esittäjän nostaminen musiikin tulkitsijana sen tekijäksi. Tavoitteeni on analyysin avulla syventää omaa tulkintaani sonaatista.
Työn alkupuolella esittelen säveltäjän, teoksen ja levytysten pianistit. Laajin osa on luku 4, jossa analysoin äänitteitä neljästä eri lähtökohdasta: ajan käsittelyn, rytmin käsittelyn, artikuloinnin ja nyansoinnin näkökulmasta. Loppuluvussa pohdin äänitteiden kuuntelemisen ja analysoimisen merkitystä yleisemmällä tasolla.
Loppupäätelmäni on, että tulkintojen analysointi täydentää perinteistä teosanalyysiä ja antaa siten lisää työkaluja oman tulkinnan syventämiseen.
Työn alkupuolella esittelen säveltäjän, teoksen ja levytysten pianistit. Laajin osa on luku 4, jossa analysoin äänitteitä neljästä eri lähtökohdasta: ajan käsittelyn, rytmin käsittelyn, artikuloinnin ja nyansoinnin näkökulmasta. Loppuluvussa pohdin äänitteiden kuuntelemisen ja analysoimisen merkitystä yleisemmällä tasolla.
Loppupäätelmäni on, että tulkintojen analysointi täydentää perinteistä teosanalyysiä ja antaa siten lisää työkaluja oman tulkinnan syventämiseen.