Yhdistyksen jäsenhankinnan kehittäminen markkinointiviestinnän keinoin
Jalonen, Kristiina (2015)
Jalonen, Kristiina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621113
Tiivistelmä
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää yhdistyksen jäsenhankintaa markkinointiviestinnän keinoin. Työn toimeksiantaja on Nuorten mielenterveysseura Yeesi ry. Opinnäytetyön aikana yhdistykselle tuotetaan uutta jäsenhankintamateriaalia, johon kuuluu: 1) jäseniä esittelevä video, 2) jäsenyyttä kuvaava infografiikka sekä 3) painettu, yhdistyksestä kertova esite. Tuotosten pääasiallinen tehtävä on tukea yhdistyksen jäsenhankintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta, painottuen b-to-c-markkinointiin. Markkinointiviestinnän suunnittelulla on projektin toteuttamisen kannalta keskeinen rooli, sillä se auttaa tuotosten yhdenmukaistamisessa sekä projektin rajaamisessa. Opinnäytetyössä perehdytään tavoitteiden asettamiseen, kohderyhmien ja resurssien määrittelyyn sekä markkinointikeinojen ja -kanavien valintaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös kolmannen sektorin jäsenhankinnan erityispiirteitä ja ongelmakohtia.
Opinnäytetyön tuloksena, toimeksiantaja saa konkreettisia tuotoksia, jotka edistävät yhdistyksen jäsenhankintaa. Toimeksiantaja perehdytetään tuotosten vahvuuksiin, ominaispiirteisiin sekä käyttötarkoituksiin projektin päätyttyä. Toimeksiantajalle annetaan myös tukea toimintansa kehittämiseen esittelemällä uusia ideoita jäsenhankinnalle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta, painottuen b-to-c-markkinointiin. Markkinointiviestinnän suunnittelulla on projektin toteuttamisen kannalta keskeinen rooli, sillä se auttaa tuotosten yhdenmukaistamisessa sekä projektin rajaamisessa. Opinnäytetyössä perehdytään tavoitteiden asettamiseen, kohderyhmien ja resurssien määrittelyyn sekä markkinointikeinojen ja -kanavien valintaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös kolmannen sektorin jäsenhankinnan erityispiirteitä ja ongelmakohtia.
Opinnäytetyön tuloksena, toimeksiantaja saa konkreettisia tuotoksia, jotka edistävät yhdistyksen jäsenhankintaa. Toimeksiantaja perehdytetään tuotosten vahvuuksiin, ominaispiirteisiin sekä käyttötarkoituksiin projektin päätyttyä. Toimeksiantajalle annetaan myös tukea toimintansa kehittämiseen esittelemällä uusia ideoita jäsenhankinnalle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.