Yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Vuokko, Krista (2015)
Vuokko, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia digitaalisen markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia
toimeksiantajayritykselle ja näiden ehdotusten pohjalta lisätä yrityksen näkyvyyttä sekä vuorovaikutteisuutta eri internet-markkinointikanavissa.
Työn tietoperustassa käytiin läpi asioita, joiden pohjalta yrityksen tulisi lähteä suunnittelemaan digitaalista markkinointiviestintäänsä. Käytännön osuudessa annettiin yritykselle konkreettisia kehitysehdotuksia digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavien tehostamiseksi. Tietoa
kerättiin tekemällä sähköpostikysely yrityksen toimitusjohtajalle sekä tarkastelemalla kilpailijoilla
käytössä olevia digitaalisia markkinointikeinoja. Lisäksi tutkittiin toimeksiantajayrityksen nykyisiä markkinointikanavia internetissä.
Tutkimuksesta selvisi, että toimeksiantajayrityksen digitaalisessa markkinoinnissa on monia kehityskohteita. Uusia tekniikoita hyödyntämällä sekä päivitystiheyttä lisäämällä yrityksen on mahdollista parantaa näkyvyyttä hakukoneissa ja erilaisilla kampanjoilla on mahdollista lisätä
vuorovaikutteisuutta eri kanavissa. Yritys haluaa jatkossa tavoittaa mainonnallaan nykyistä nuorempaa kohderyhmää, joten mainontaa keskitetään Instagramiin sekä blogeihin, joissa
nuoret liikkuvat. Lisäksi yritys muokkaa verkkosivujaan toimivammaksi kokonaisuudeksi ja keskittyy jatkossa enemmän Facebook-sivujensa ylläpitoon. Kävijäliikenteen analysoinnin
avuksi yritys ottaa käyttöön myös GoogleAnalytics-ohjelman, jotta mainontaa saadaan kohdennettua oikeanlaisille internet-sivustoille.
Opinnäytetyön tuloksista toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajayritykselle, kun yritys alkaa jatkossa kehittää digitaalista markkinointiaan. Myös yritykset, jotka ovat aloittamassa markkinointia internetissä, voivat saada vinkkejä työstä markkinointinsa aloittamiseen.
toimeksiantajayritykselle ja näiden ehdotusten pohjalta lisätä yrityksen näkyvyyttä sekä vuorovaikutteisuutta eri internet-markkinointikanavissa.
Työn tietoperustassa käytiin läpi asioita, joiden pohjalta yrityksen tulisi lähteä suunnittelemaan digitaalista markkinointiviestintäänsä. Käytännön osuudessa annettiin yritykselle konkreettisia kehitysehdotuksia digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavien tehostamiseksi. Tietoa
kerättiin tekemällä sähköpostikysely yrityksen toimitusjohtajalle sekä tarkastelemalla kilpailijoilla
käytössä olevia digitaalisia markkinointikeinoja. Lisäksi tutkittiin toimeksiantajayrityksen nykyisiä markkinointikanavia internetissä.
Tutkimuksesta selvisi, että toimeksiantajayrityksen digitaalisessa markkinoinnissa on monia kehityskohteita. Uusia tekniikoita hyödyntämällä sekä päivitystiheyttä lisäämällä yrityksen on mahdollista parantaa näkyvyyttä hakukoneissa ja erilaisilla kampanjoilla on mahdollista lisätä
vuorovaikutteisuutta eri kanavissa. Yritys haluaa jatkossa tavoittaa mainonnallaan nykyistä nuorempaa kohderyhmää, joten mainontaa keskitetään Instagramiin sekä blogeihin, joissa
nuoret liikkuvat. Lisäksi yritys muokkaa verkkosivujaan toimivammaksi kokonaisuudeksi ja keskittyy jatkossa enemmän Facebook-sivujensa ylläpitoon. Kävijäliikenteen analysoinnin
avuksi yritys ottaa käyttöön myös GoogleAnalytics-ohjelman, jotta mainontaa saadaan kohdennettua oikeanlaisille internet-sivustoille.
Opinnäytetyön tuloksista toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajayritykselle, kun yritys alkaa jatkossa kehittää digitaalista markkinointiaan. Myös yritykset, jotka ovat aloittamassa markkinointia internetissä, voivat saada vinkkejä työstä markkinointinsa aloittamiseen.