Verkostoitumisesta ja vertaisoppimisesta apua laatu- ja arviointityöhön? : viiden kirjaston verkostoyhteistyö
Ronimus, Marja-Liisa (2015)
Ronimus, Marja-Liisa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020192
Tiivistelmä
Kehittämistyö sai alkunsa verkostoyhteistyöstä kahden Pirkanmaan ja kolmen Keski-Suomen kirjaston välillä. Tarkoituksena oli, yhdessä oppimalla ja verkostoitumalla, kehittää kirjastojen laatu- ja arviointityötä.
Aihetta lähestyttiin tutkimalla verkostoitumista ja oppimisverkostoja sekä kirjastojen laatu- ja arviointityötä. Tutkimuksen näkökulmana on verkostoitumisen kautta tapahtuva kehittämisyhteistyö. Tutkimuksen tavoitteena oli saada työvälineitä myöhemmin yhdessä tehtävän laatutyön ja itsearvioinnin avuksi sekä niiden kehittämiseen.
Tutkimus on praktinen toimintatutkimus, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti tutkimuskohteen toimintaan. Tutkimusstrategia on kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä toimivat benchmarking, osallistuva havainnointi, puolistrukturoitu ryhmäteemahaastattelu, ja asiakaskysely. Benchmarkingia ja havainnointia käytettiin verkostoitumisen ja yhdessä oppimisen apuvälineinä. Verkostoitumista tutkittiin myös verkostoyhteistyöryhmän jäsenille teetetyn haastattelun avulla. Muiden saatujen aineistojen lisäksi asiakaskyselystä saatuja tuloksia käytetään myöhemmin tehtävän laatuhankkeen ja itsearvioinnin apuna.
Tutkimus osoittaa, että kirjastojen verkostoituminen ja yhteistyö on nykypäivää ja tulevaisuutta. Siitä on myös selvää hyötyä kirjaston laatu- ja arviointityön kehittämisessä. Sitä tulisi laajentaa ja tiivistää entisestään oman kunnan sisällä että laajemmin. Tämän tutkimuksen mukaan yhdessä oppiminen tukee kirjaston oman toiminnan kehittämistä ja arviointia. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakkaiden ja kirjastoammattilaisten havainnot voivat poiketa toisistaan ja laatunäkemys voi olla eri.
Aihetta lähestyttiin tutkimalla verkostoitumista ja oppimisverkostoja sekä kirjastojen laatu- ja arviointityötä. Tutkimuksen näkökulmana on verkostoitumisen kautta tapahtuva kehittämisyhteistyö. Tutkimuksen tavoitteena oli saada työvälineitä myöhemmin yhdessä tehtävän laatutyön ja itsearvioinnin avuksi sekä niiden kehittämiseen.
Tutkimus on praktinen toimintatutkimus, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti tutkimuskohteen toimintaan. Tutkimusstrategia on kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä toimivat benchmarking, osallistuva havainnointi, puolistrukturoitu ryhmäteemahaastattelu, ja asiakaskysely. Benchmarkingia ja havainnointia käytettiin verkostoitumisen ja yhdessä oppimisen apuvälineinä. Verkostoitumista tutkittiin myös verkostoyhteistyöryhmän jäsenille teetetyn haastattelun avulla. Muiden saatujen aineistojen lisäksi asiakaskyselystä saatuja tuloksia käytetään myöhemmin tehtävän laatuhankkeen ja itsearvioinnin apuna.
Tutkimus osoittaa, että kirjastojen verkostoituminen ja yhteistyö on nykypäivää ja tulevaisuutta. Siitä on myös selvää hyötyä kirjaston laatu- ja arviointityön kehittämisessä. Sitä tulisi laajentaa ja tiivistää entisestään oman kunnan sisällä että laajemmin. Tämän tutkimuksen mukaan yhdessä oppiminen tukee kirjaston oman toiminnan kehittämistä ja arviointia. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakkaiden ja kirjastoammattilaisten havainnot voivat poiketa toisistaan ja laatunäkemys voi olla eri.