Lisäarvoa tapahtumista : case Hairmail Oy
Räisänen, Suvi-Tuuli; Ulmonen, Sanni (2015)
Räisänen, Suvi-Tuuli
Ulmonen, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hairmail Oy, joka on kauneudenhoitoalan tukkuliike. Tuotoksena toimeksiantajalle tehtiin PartyIt – asiakasiltojen suunnittelukokonaisuus, jota tullaan käyttämään Hairmailin myymälöissä asiakasilloissa suunnittelun ja toteutuksen apuna.
Oleellinen osa PartyIt –työkalua on myös henkilökunnan tekemät jälkipohdinnat ja niiden tallentaminen myöhempää käyttöä varten. PartyIt on suunniteltu asiakasiltojen järjestämiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muiden tapahtumien suunnittelussa ja käyttö on tehty helpoksi niin aloittelijoille kuin konkareillekin.
Opinnäytetyössä käydään läpi tarkemmin myös kaikkia asiakasillan suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä osa-alueita, jotka pitää huomioida. Suunnitteluun liittyviä osa-alueita ovat ideoiden muokkaaminen teemaksi, ajankohdan ja henkilökunnan tarpeen suunnittelu sekä etukäteisjärjestelyt kuten lupa-asiat. Syvemmän tarkastelun alla ovat myös tapahtuman muokkaavat aihealueet, kuten ohjelma, tarjoukset ja tarjoilu sekä niiden taustalla oleva budjetti. Tapahtumaan vaikuttaa paljon sen markkinointi ja halusimme perehtyä erityisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen tapahtumamarkkinoinnissa.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin ja järjestettiin Hairmailin Turun myymälässä asiakasilta
Fiesta Española -teemalla, joka kulkee läpi opinnäytetyön esimerkkinä Hairmailin asiakasilloista.
Opinnäytetyö pohjautuu ajatukselle, että tapahtumat tehdään asiakkaita varten ja hyvän liikevaihdon lisäksi tapahtumien päätarkoituksena on luoda lisäarvoa asiakkaille. Onnistuneella tapahtumalla voidaan luoda syvempiä asiakassuhteita sekä muokata asiakkaiden mielikuvia yrityksestä.
Lopussa paneudutaan vielä onnistuneen tapahtuman tekijöihin. Pohditaan tapahtuman onnistumista monelta eri kannalta, muun muassa kannattavuutta yrityksen näkökulmasta sekä tapahtuman onnistumista muitakin osa-alueita tarkastellen kuin vain myyntitulosten perusteella.
Julkinen opinnäytetyö on osittain salattu sen sisältämien liiketoimintasalaisuuksien vuoksi.
Oleellinen osa PartyIt –työkalua on myös henkilökunnan tekemät jälkipohdinnat ja niiden tallentaminen myöhempää käyttöä varten. PartyIt on suunniteltu asiakasiltojen järjestämiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muiden tapahtumien suunnittelussa ja käyttö on tehty helpoksi niin aloittelijoille kuin konkareillekin.
Opinnäytetyössä käydään läpi tarkemmin myös kaikkia asiakasillan suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä osa-alueita, jotka pitää huomioida. Suunnitteluun liittyviä osa-alueita ovat ideoiden muokkaaminen teemaksi, ajankohdan ja henkilökunnan tarpeen suunnittelu sekä etukäteisjärjestelyt kuten lupa-asiat. Syvemmän tarkastelun alla ovat myös tapahtuman muokkaavat aihealueet, kuten ohjelma, tarjoukset ja tarjoilu sekä niiden taustalla oleva budjetti. Tapahtumaan vaikuttaa paljon sen markkinointi ja halusimme perehtyä erityisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen tapahtumamarkkinoinnissa.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin ja järjestettiin Hairmailin Turun myymälässä asiakasilta
Fiesta Española -teemalla, joka kulkee läpi opinnäytetyön esimerkkinä Hairmailin asiakasilloista.
Opinnäytetyö pohjautuu ajatukselle, että tapahtumat tehdään asiakkaita varten ja hyvän liikevaihdon lisäksi tapahtumien päätarkoituksena on luoda lisäarvoa asiakkaille. Onnistuneella tapahtumalla voidaan luoda syvempiä asiakassuhteita sekä muokata asiakkaiden mielikuvia yrityksestä.
Lopussa paneudutaan vielä onnistuneen tapahtuman tekijöihin. Pohditaan tapahtuman onnistumista monelta eri kannalta, muun muassa kannattavuutta yrityksen näkökulmasta sekä tapahtuman onnistumista muitakin osa-alueita tarkastellen kuin vain myyntitulosten perusteella.
Julkinen opinnäytetyö on osittain salattu sen sisältämien liiketoimintasalaisuuksien vuoksi.