Brändi uudelle kuntosalivaatemerkille : Sweat or Dead -brändikäsikirja
Huhtamäki, Jade-Yolanda (2015)
Huhtamäki, Jade-Yolanda
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia brändi opinnäytteen tekijän omalle kuntosalivaatemerkille ja muodostaa sitä kautta merkin brändikäsikirjan luonnos, jota myöhemmin yritystoiminnan alkaessa voidaan päivittää ja kehittää eteenpäin. Tutkimustyön tarkoituksena on muodostaa siitä saatavien tietojen perusteella toimiva ratkaisuja brändiin niin, että merkistä kasvaa tulevaisuudessa vahva toimija alalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa etsitään benchmarkingin avulla brändille erottuvuustekijää, joka erottaa sen kilpailijoista ja luo sille näin etumatkaa omalla taipaleellaan. Tutkimusote benchmarkingissa on laadullista. Tiedonkeruumenetelmänä käytettyä survey-tutkimusta tulkitaan kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa näkökulmassa. Survey-tutkimuksessa analysoidaan ennalta valituista kuntosalivaatemerkeistä saatuja mielikuvia, joista on helppo lähteä laatimaan oman brändin sisältöä ja perustella ratkaisuja tutkimustietoon vedoten.
Oman brändin luomisessa käytetään bechmarkingista ja survey-tutkimuksesta vedettyjä johtopäätöksiä, mutta suuntaviivat brändin rakentamiselle on antanut brändeistä ja brändäämisestä kertovien lähteiden analysointi, jonka pohjalta oma brändin runko on rakennettu. Tutkimuksen empiirisessä osiossa sovelletaan näitä tutkimustuloksia ja esitellään niiden pohjalta suunniteltu kuntosalivaatebrändi ja sen brändikäsikirjan luonnos.
Tutkimustulosten perusteella opinnäytteessä kehiteltiin Sweat or Deadin brändi. Kiteytettynä Sweat or Dead -brändi on tyylikäs, eksklusiivinen ja urheilullinen. Sweat or Dead on kukkarolle sopivanhintainen brändistään huolimatta ja se on aidosti toiminnallinen urheiluvaatemerkki, joka markkinoi aktiivisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa etsitään benchmarkingin avulla brändille erottuvuustekijää, joka erottaa sen kilpailijoista ja luo sille näin etumatkaa omalla taipaleellaan. Tutkimusote benchmarkingissa on laadullista. Tiedonkeruumenetelmänä käytettyä survey-tutkimusta tulkitaan kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa näkökulmassa. Survey-tutkimuksessa analysoidaan ennalta valituista kuntosalivaatemerkeistä saatuja mielikuvia, joista on helppo lähteä laatimaan oman brändin sisältöä ja perustella ratkaisuja tutkimustietoon vedoten.
Oman brändin luomisessa käytetään bechmarkingista ja survey-tutkimuksesta vedettyjä johtopäätöksiä, mutta suuntaviivat brändin rakentamiselle on antanut brändeistä ja brändäämisestä kertovien lähteiden analysointi, jonka pohjalta oma brändin runko on rakennettu. Tutkimuksen empiirisessä osiossa sovelletaan näitä tutkimustuloksia ja esitellään niiden pohjalta suunniteltu kuntosalivaatebrändi ja sen brändikäsikirjan luonnos.
Tutkimustulosten perusteella opinnäytteessä kehiteltiin Sweat or Deadin brändi. Kiteytettynä Sweat or Dead -brändi on tyylikäs, eksklusiivinen ja urheilullinen. Sweat or Dead on kukkarolle sopivanhintainen brändistään huolimatta ja se on aidosti toiminnallinen urheiluvaatemerkki, joka markkinoi aktiivisesti.