Osaamiskartoitus : Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen operatiivinen päällystö ja alipäällystö
Jalava, Yrjö (2015)
Jalava, Yrjö
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420604
Tiivistelmä
Tutkimustyön tavoitteena on tunnistaa ja määritellä osaamisen nykytila ja tarvittava lisäkoulutustarve palomestareille ja paloesimiehille. Tutkimus on lähtökartoitus osaamisen kehittämiselle. Tutkimuksen tarve nousi esille järjestelmällisen koulutussuunnitelman ja dokumentaation puutteiden takia.
Osaamiskartoituksen tavoitteena on kartoittaa organisaation keskeiset vahvuudet ja osaamistaso sekä selvittää kehittämisalueet. Osaamiskartoitus toimii keskeisenä kehit-tämisen välineenä sekä organisaatio- että yksilötasolla. Tulosten perusteella osakokonaisuudet osaamisen kehittämisestä toteutetaan sisäisenä koulutuksena.
Teoreettinen viitekehys keskittyy osaamiseen, osaamiskartoitukseen, osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on auttaa löytämään keinoja osaamisen kehittämiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin kyselytutkimuksena pelastusosastossa oleville palomestareille ja paloesimiehille. Tutkimuskysymykset esitettiin kahtena teemana, perustiedot ja asemapalvelussa tarvittavat ammatilliset osaamiset. Nämä jakautuivat kyselyssä vielä tarkempiin alateemoihin.
Kehittämiskohteiksi nousi päivittäistyössä tarvittavien toimintaa ohjaavien asiakirjojen tuntemus, henkilöstöhallinnon ja tietotekniikan osaaminen. Haasteellisen työajan takia osaamisen kehittämisen työkaluksi kehitetään sähköistä oppimisalustaa sekä nyt tehtyä osaamiskartoituksen hyödyntämistä seuraavissa kehityskeskusteluissa.
Osaamiskartoituksen tavoitteena on kartoittaa organisaation keskeiset vahvuudet ja osaamistaso sekä selvittää kehittämisalueet. Osaamiskartoitus toimii keskeisenä kehit-tämisen välineenä sekä organisaatio- että yksilötasolla. Tulosten perusteella osakokonaisuudet osaamisen kehittämisestä toteutetaan sisäisenä koulutuksena.
Teoreettinen viitekehys keskittyy osaamiseen, osaamiskartoitukseen, osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on auttaa löytämään keinoja osaamisen kehittämiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin kyselytutkimuksena pelastusosastossa oleville palomestareille ja paloesimiehille. Tutkimuskysymykset esitettiin kahtena teemana, perustiedot ja asemapalvelussa tarvittavat ammatilliset osaamiset. Nämä jakautuivat kyselyssä vielä tarkempiin alateemoihin.
Kehittämiskohteiksi nousi päivittäistyössä tarvittavien toimintaa ohjaavien asiakirjojen tuntemus, henkilöstöhallinnon ja tietotekniikan osaaminen. Haasteellisen työajan takia osaamisen kehittämisen työkaluksi kehitetään sähköistä oppimisalustaa sekä nyt tehtyä osaamiskartoituksen hyödyntämistä seuraavissa kehityskeskusteluissa.