Opetushotelli Helsinkiin
Muhli, Terhi (2015)
Muhli, Terhi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pohjana on uusi koulutusinnovaatio. Työ esittelee uudenlaisen mallin, jossa matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opetusta käsitellään liiketoimintana. Opinnäytetyö sai alkunsa halustani kehittää omaa työtäni sekä miettiä vaihtoehtoisia tapoja oppimiselle, olen itse toiminut ammatillisena erityisopettajana useita vuosia. Uusissa 2015 voimaan tulleissa ammatillisissa tutkinnoissa painotetaan työelämälähtöisyyttä ja osaamisperusteisuutta. Tavoitteena on myös valinnaisuuden lisääminen, jolla vastataan saman tutkinnon sisällä työelämän eri tavoin suuntautuneisiin ja osin hyvinkin erikoistuneisiin osaamistarpeisiin. Uusi koulutusinnovaatio vastaa juuri näihin tarpeisiin.
Viitekehyksessä perehdyin Opetushotellin kannalta tärkeisiin taustatietoihin. Analysoin aluksi toimintaympäristöä tutkimalla matkailualaa ja Helsingin hotellimaailmaa. Tämän jälkeen keskityin Opetushotellin toimintaympäristöön vaikuttavien muuttujien tutkimiseen PESTE-analyysin avulla. Yrityksen vastuullista liiketoimintaa tarkastelin triple bottom line eli kolmoistilinpäätöksen periaatteen näkökulmasta. Matkailun tulevaisuuden ennakointia varten käytin matkailun kärkihankkeen tuloksena syntynyttä Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekarttaa vuosille 2015–2025 joka on eri sektorin edustajien avustuksella syntynyt toimialan tulevaisuuden visio, sen toteuttamiseksi tarvittava strategia sekä operatiivinen suunnitelma. Tämän jälkeen tarkastelin tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia megatrendien, heikkojen signaalien ja mustien joutsenien näkökulmista. Ammatillisen koulutuksen muutosta tarkastelin 2015 voimaan tulleen tutkinnon uudistuksen ja opinnollistamisen näkökulmista.
Opetushotellissa oppimisympäristönä on oikea Helsingissä toimiva hostelli, joka mahdollistaa aitona oppimisympäristönä tekemällä oppimisen ja sen jälkeen opitun ammatti-taidon osoittamisen näyttötutkinto -tilaisuudessa. Opetushotellissa aikuisopiskelijoiden on mahdollista suorittaa erilaista matkailu-, ravintola-, hotelli- ja puhdistuspalvelujenalan työssäoppimista sekä näyttöjä. Tutkinnonosien suorittaminen hostellin eri toimipisteissä on mietitty valmiiksi. Opiskelijat voivat halutessaan valita erilaisia tutkinnon osia matkailu-, ravintola-, hotelli- ja puhdistuspalvelujenalalta, jolloin he voivat saavuttaa erittäin laajan osaamistaidon eri aloilta tai suorittaa koko kokin, tarjoilijan, vastaanottovirkailijan, toimitilahuoltajan tai matkailuvirkailijan tutkinnon. Opiskelijat tulevat pääosin TE-keskusten Opetushotellilta ostaman koulutuksen kautta. Rahoituslaskelmien perusteella Opetushotellin toiminnasta on mahdollista saada kannattavaa.
Mallinnan tässä opinnäytetyössä uudenlaisen Opetushotellin toimintaa oppimisympäristönä. Tämän opinnäytetyön tuloksena on syntynyt prosessi, jonka avulla on mahdollista tulevaisuudessa perustaa samalla periaatteella toimivia opetushotelli –yrityksiä myös muualle Suomeen.
Viitekehyksessä perehdyin Opetushotellin kannalta tärkeisiin taustatietoihin. Analysoin aluksi toimintaympäristöä tutkimalla matkailualaa ja Helsingin hotellimaailmaa. Tämän jälkeen keskityin Opetushotellin toimintaympäristöön vaikuttavien muuttujien tutkimiseen PESTE-analyysin avulla. Yrityksen vastuullista liiketoimintaa tarkastelin triple bottom line eli kolmoistilinpäätöksen periaatteen näkökulmasta. Matkailun tulevaisuuden ennakointia varten käytin matkailun kärkihankkeen tuloksena syntynyttä Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekarttaa vuosille 2015–2025 joka on eri sektorin edustajien avustuksella syntynyt toimialan tulevaisuuden visio, sen toteuttamiseksi tarvittava strategia sekä operatiivinen suunnitelma. Tämän jälkeen tarkastelin tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia megatrendien, heikkojen signaalien ja mustien joutsenien näkökulmista. Ammatillisen koulutuksen muutosta tarkastelin 2015 voimaan tulleen tutkinnon uudistuksen ja opinnollistamisen näkökulmista.
Opetushotellissa oppimisympäristönä on oikea Helsingissä toimiva hostelli, joka mahdollistaa aitona oppimisympäristönä tekemällä oppimisen ja sen jälkeen opitun ammatti-taidon osoittamisen näyttötutkinto -tilaisuudessa. Opetushotellissa aikuisopiskelijoiden on mahdollista suorittaa erilaista matkailu-, ravintola-, hotelli- ja puhdistuspalvelujenalan työssäoppimista sekä näyttöjä. Tutkinnonosien suorittaminen hostellin eri toimipisteissä on mietitty valmiiksi. Opiskelijat voivat halutessaan valita erilaisia tutkinnon osia matkailu-, ravintola-, hotelli- ja puhdistuspalvelujenalalta, jolloin he voivat saavuttaa erittäin laajan osaamistaidon eri aloilta tai suorittaa koko kokin, tarjoilijan, vastaanottovirkailijan, toimitilahuoltajan tai matkailuvirkailijan tutkinnon. Opiskelijat tulevat pääosin TE-keskusten Opetushotellilta ostaman koulutuksen kautta. Rahoituslaskelmien perusteella Opetushotellin toiminnasta on mahdollista saada kannattavaa.
Mallinnan tässä opinnäytetyössä uudenlaisen Opetushotellin toimintaa oppimisympäristönä. Tämän opinnäytetyön tuloksena on syntynyt prosessi, jonka avulla on mahdollista tulevaisuudessa perustaa samalla periaatteella toimivia opetushotelli –yrityksiä myös muualle Suomeen.