Tuu mukaan! : vapaa-ajan toiminnan kehittäminen Peruspalvelukeskus Oivan itsenäisesti asuville erityistä tukea tarvitseville asiakkaille
Jäntti, Jenni; Rautiainen, Piia (2015)
Jäntti, Jenni
Rautiainen, Piia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Peruspalvelukeskus Oivan kehitysvammahuollon itsenäisesti asuvien erityistä tukea tarvitsevien ihmisten vapaa-ajan toiveita, joiden perusteella kehitetään heidän vapaa-ajan toimintaansa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat tekevät vapaa-ajallaan sekä mitä vapaa-aika myös antaa heille ja mitä vapaa-ajan toiminnot myös antaisivat heille.
Tämä työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä soveltaen tutkimukselliseen osuuteen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia ja reflektoivaa tutkimuspäiväkirjaa.
Toiminnallisten toteutuskertojen aikana nousi vahvasti esille se, että ohjaajan läsnäolo toimintojen toteuttamiseksi oli keskeistä. Ohjaaja motivoi osallistujia toimintaan ja organisoi toimintakertojen toteutuksen. Toimintakertojen aikana osallistujien yhteisöllisyys vahvistui ja he ovat opinnäytetyöprosessin aikana alkaneet tavata toisiaan aktiivisemmin vapaa-ajalla.
Vapaa-ajan toimintojen toteuttaminen oli kohteessa vasta alkuvaiheessa, joten pitkän ajan toteutuksia tarvitaan, jotta osallistujat aktivoituvat itsenäiseen toimintaan. Muutos tähän suuntaan oli jo nähtävissä ryhmän jäsenten keskinäisen vapaa-ajan vieton lisääntymisenä.
Tämä työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä soveltaen tutkimukselliseen osuuteen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia ja reflektoivaa tutkimuspäiväkirjaa.
Toiminnallisten toteutuskertojen aikana nousi vahvasti esille se, että ohjaajan läsnäolo toimintojen toteuttamiseksi oli keskeistä. Ohjaaja motivoi osallistujia toimintaan ja organisoi toimintakertojen toteutuksen. Toimintakertojen aikana osallistujien yhteisöllisyys vahvistui ja he ovat opinnäytetyöprosessin aikana alkaneet tavata toisiaan aktiivisemmin vapaa-ajalla.
Vapaa-ajan toimintojen toteuttaminen oli kohteessa vasta alkuvaiheessa, joten pitkän ajan toteutuksia tarvitaan, jotta osallistujat aktivoituvat itsenäiseen toimintaan. Muutos tähän suuntaan oli jo nähtävissä ryhmän jäsenten keskinäisen vapaa-ajan vieton lisääntymisenä.