Ammatillisen koulutuksen digiloikka : Case: Ylä-Savon ammattiopisto, Hingunniemi
Huttunen, Tuovi (2015)
Huttunen, Tuovi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220421
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen järjestäminen on murrostilanteessa ja koulutuksen järjestäjien on pystyttävä tarjoamaan entistä ketterämmin ja kustannustehokkaasti yksilöllisempiä opintopolkuja. Koulutuksen saatavuutta parantaa mahdollisuus tarjota koulutusta digitaalisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi oppimista voidaan rikastuttaa erilaisilla digitaalisilla välineillä ja sosiaalisen median avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on jalkauttaa digitalisaation tuomat mahdollisuudet oppimisympäristöjen laajentamisessa ja rikastuttamisessa. Toimintatutkimuksen keinoin työssä pureudutaan henkilöstön kehittämiseen ottamalla käyttöön erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä kohti digiloikkaa.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan, miten digiaskeleita on ryhdytty ottamaan Ylä-Savon ammattiopiston luonnonva-raosaamisen hevostalouden yksikössä Hingunniemessä. Työssä testataan erilaisia oppimisympäristöjä, välineitä ja sosiaalisen median hyödyntämistä opetuksessa. Tavoitteena ei ole verrata isoa joukkoa tieto- ja viestintekniikan ja digitaalisaation tuomia mahdollisuuksia tai sosiaalisen median työkaluja, vaan keskitytään muutamiin kokonaisuuksiin ja niiden käyttöönottoon hevostalouden opetuksessa ja mahdollisuuksiin alalla. Kehittämistyössä keskitytään Moodle verkko-oppimisympäristön käytön tehostamiseen, tutustutaan sosiaalisen median mahdollisuuksiin, hyödynnetään pilvipalvelua ja blogeja oppimisen seurannassa sekä rikastutetaan oppimista QR-koodien avulla.
Testatut menetelmät on kuvattu, niitä on kehitetty ja jalkautetaan tulevaisuudessa kaikille Ylä-Savon ammattiopiston osaamisaloille. Työn konkreettisena tuotoksena on syntynyt erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimista rikastuttavia malleja ja niiden jakamiseen sivusto Digiloikalla ammattiin. Sivusto on saatavissa osoitteessa https://sites.google.com/site/digiloikallaammattiin/
Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut, että opettajat yhdessä opiskelijoiden kanssa ottavat omia digiaskeleitaan ja rikastuttivat oppimista monipuolisesti hyödyntäen digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Työn pohjalta laaditaan Ylä-Savon ammattiopiston uusi TVT-strategia.
Opinnäytetyön tavoitteena on jalkauttaa digitalisaation tuomat mahdollisuudet oppimisympäristöjen laajentamisessa ja rikastuttamisessa. Toimintatutkimuksen keinoin työssä pureudutaan henkilöstön kehittämiseen ottamalla käyttöön erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä kohti digiloikkaa.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan, miten digiaskeleita on ryhdytty ottamaan Ylä-Savon ammattiopiston luonnonva-raosaamisen hevostalouden yksikössä Hingunniemessä. Työssä testataan erilaisia oppimisympäristöjä, välineitä ja sosiaalisen median hyödyntämistä opetuksessa. Tavoitteena ei ole verrata isoa joukkoa tieto- ja viestintekniikan ja digitaalisaation tuomia mahdollisuuksia tai sosiaalisen median työkaluja, vaan keskitytään muutamiin kokonaisuuksiin ja niiden käyttöönottoon hevostalouden opetuksessa ja mahdollisuuksiin alalla. Kehittämistyössä keskitytään Moodle verkko-oppimisympäristön käytön tehostamiseen, tutustutaan sosiaalisen median mahdollisuuksiin, hyödynnetään pilvipalvelua ja blogeja oppimisen seurannassa sekä rikastutetaan oppimista QR-koodien avulla.
Testatut menetelmät on kuvattu, niitä on kehitetty ja jalkautetaan tulevaisuudessa kaikille Ylä-Savon ammattiopiston osaamisaloille. Työn konkreettisena tuotoksena on syntynyt erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimista rikastuttavia malleja ja niiden jakamiseen sivusto Digiloikalla ammattiin. Sivusto on saatavissa osoitteessa https://sites.google.com/site/digiloikallaammattiin/
Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut, että opettajat yhdessä opiskelijoiden kanssa ottavat omia digiaskeleitaan ja rikastuttivat oppimista monipuolisesti hyödyntäen digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Työn pohjalta laaditaan Ylä-Savon ammattiopiston uusi TVT-strategia.