Kohti todellista ja jatkuvaa master-opiskelijoiden, työelämän edustajien ja opettajien yhteistyötä
Korhonen, Tanja; Sandelin, Pirkko; Kiviniemi, Liisa; Kuusipalo, Jaana (2015)
Lataukset:
Korhonen, Tanja
Sandelin, Pirkko
Kiviniemi, Liisa
Kuusipalo, Jaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
Tiivistelmä
Valtakunnalliseen Ylempi ammattikorkeakoulutus vahvaksi tutkimus- kehitys- ja innovaatiovaikuttajaksi -hankkeen yhdessä osatutkimuksessa kehitettiin master-opiskelijoiden, työelämän edustajien ja opettajien välistä yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien muodostamalta fokusryhmältä maaliskuussa 2015. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, millaisia kokemuksia fokusryhmällä on yhteistyöstä master-koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-oppimisympäristöissä ja miten opettajien, opiskelijoiden ja työpaikkojen edustajien yhteistyötä voidaan fokusryhmän mielestä kehittää.
Tutkimuksessa nousi esille, että opiskelijoiden, työelämän edustajien ja opettajien yhteistyötä tarvitaan lisää. Opiskelijan, opettajan ja työelämän edustajan roolia tulisi selkiyttää, jotta yhteistyöstä saataisiin tavoitteellista ja tuloksia tuottavaa. Keskeinen haaste on luoda yhteistyötä, joka palvelisi ennen kaikkia opiskelijan oppimista. Tällä hetkellä yhteistyön rakentaminen on opettajavetoista ja oppilaitoskeskeistä ja todellinen yhteistyö edellyttää enemmän dialogia eri osapuolten välillä. Taustalla on perinteinen ajatus siitä, että oppilaitokset tuottavat teoreettista osaamista ja varsinainen käytännön työ opitaan työpaikoilla.
Tutkimuksessa nousi esille, että opiskelijoiden, työelämän edustajien ja opettajien yhteistyötä tarvitaan lisää. Opiskelijan, opettajan ja työelämän edustajan roolia tulisi selkiyttää, jotta yhteistyöstä saataisiin tavoitteellista ja tuloksia tuottavaa. Keskeinen haaste on luoda yhteistyötä, joka palvelisi ennen kaikkia opiskelijan oppimista. Tällä hetkellä yhteistyön rakentaminen on opettajavetoista ja oppilaitoskeskeistä ja todellinen yhteistyö edellyttää enemmän dialogia eri osapuolten välillä. Taustalla on perinteinen ajatus siitä, että oppilaitokset tuottavat teoreettista osaamista ja varsinainen käytännön työ opitaan työpaikoilla.