Jäänmurtaja Sisun viiden pääkoneen ja potkurilaakeroinnin huolto
Raivonen, Oskari (2015)
Raivonen, Oskari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Arctia Icebreakingin jäänmurtaja Sisun viiden pääkoneen ja potkurilaakeroinnin huolto.
Työ sai alkunsa keväällä 2014 kun Arctia Icebreaking tilasi pääkone 2 haalauksen Marine Diesel Finland Oy:ltä. Kun ensimmäiset kiertokanget aukaistiin, niin huomattiin että laakerit ovat todella huonoja ja voiteluöljyn seassa on oltava joitain epäpuhtauksia.
Kesäkuussa 2014 aloitettiin viiden pääkoneen ja akselilinjojen kannatinlaakereiden huolto. Potkurimoottoreiden painelaakerien voiteluöljykierrossa epäiltiin olevan myös epäpuhtauksia, joten olivat nekin tarkastettava.
Olin tuolloin ensimmäisessä työharjoittelussani töissä Marine Diesel Finland Oy:ssä ja olin mukana aina kesäkuun alusta kun moottoreita ruvettiin purkamaan lokakuun loppuun kun merikoeajo ja koeajon jälkeiset laakeritarkistukset oli tehty.
Työn tarkoituksena on käsitellä mitä kaikkea moottorista joudutaan purkamaan, tarkastamaan, uusimaan ja kuinka laaja operaatio saattaa tulla, kun voiteluöljyjärjestelmässä on epäpuhtauksia. Mitä ja miksi epäpuhtauksia on voiteluöljyjärjestelmään päässyt, ei tässä työssä kerrota
Työ sai alkunsa keväällä 2014 kun Arctia Icebreaking tilasi pääkone 2 haalauksen Marine Diesel Finland Oy:ltä. Kun ensimmäiset kiertokanget aukaistiin, niin huomattiin että laakerit ovat todella huonoja ja voiteluöljyn seassa on oltava joitain epäpuhtauksia.
Kesäkuussa 2014 aloitettiin viiden pääkoneen ja akselilinjojen kannatinlaakereiden huolto. Potkurimoottoreiden painelaakerien voiteluöljykierrossa epäiltiin olevan myös epäpuhtauksia, joten olivat nekin tarkastettava.
Olin tuolloin ensimmäisessä työharjoittelussani töissä Marine Diesel Finland Oy:ssä ja olin mukana aina kesäkuun alusta kun moottoreita ruvettiin purkamaan lokakuun loppuun kun merikoeajo ja koeajon jälkeiset laakeritarkistukset oli tehty.
Työn tarkoituksena on käsitellä mitä kaikkea moottorista joudutaan purkamaan, tarkastamaan, uusimaan ja kuinka laaja operaatio saattaa tulla, kun voiteluöljyjärjestelmässä on epäpuhtauksia. Mitä ja miksi epäpuhtauksia on voiteluöljyjärjestelmään päässyt, ei tässä työssä kerrota