Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus toimintaelokuvaprojektissa
Haantio, Santtu; Kiiskinen, Olli (2015)
Haantio, Santtu
Kiiskinen, Olli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920027
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus The Mate -toimintaelokuvaprojektille. The Mate on joensuulainen elokuvahanke, joka on tällä hetkellä käsikirjoitus- ja esituotantovaiheessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää projektin markkinointia sekä tutkia erilaisia menetelmiä sen parantamiseksi ja näkyvyyden edistämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja siinä tutkittiin nykyaikaisen markkinointiviestinnän muotoja ja niiden pohjalta kehitettyjen menetelmien vaikutusta ja hyödyntämistä markkinoinnissa.
Toiminnassa perehdyttiin monimuotoiseen markkinointiin erilaisissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristönä toimi erityisesti internet ja sosiaalinen media. Internetissä tapahtunutta markkinointia tarkasteltiin pääosin erilaisilla tilasto- ja seurantalaskureilla. Käytännön menetelmissä hyödynnettiin sissimarkkinointia ja muita mahdollisimman halpoja keinoja sekä pyrittiin saamaan projektille lisää yhteistyökumppaneita. Tukena tutkimuksessa käytettiin markkinointikirjallisuutta, aiheesta tehtyjä tutkimuksia sekä internet- ja sissimarkkinointiin liittyviä artikkeleita.
Tutkimusten tuloksista saatiin tulevaisuutta ajatellen tärkeää tietoa sekä konkreettisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää muuttuvassa markkinointiympäristössä. Valmista opinnäytetyötä voidaan hyödyntää samankaltaisten projektien tai elokuvien markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Toiminnassa perehdyttiin monimuotoiseen markkinointiin erilaisissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristönä toimi erityisesti internet ja sosiaalinen media. Internetissä tapahtunutta markkinointia tarkasteltiin pääosin erilaisilla tilasto- ja seurantalaskureilla. Käytännön menetelmissä hyödynnettiin sissimarkkinointia ja muita mahdollisimman halpoja keinoja sekä pyrittiin saamaan projektille lisää yhteistyökumppaneita. Tukena tutkimuksessa käytettiin markkinointikirjallisuutta, aiheesta tehtyjä tutkimuksia sekä internet- ja sissimarkkinointiin liittyviä artikkeleita.
Tutkimusten tuloksista saatiin tulevaisuutta ajatellen tärkeää tietoa sekä konkreettisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää muuttuvassa markkinointiympäristössä. Valmista opinnäytetyötä voidaan hyödyntää samankaltaisten projektien tai elokuvien markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.