Henkilöbrändäyksen mahdollisuudet kauneudenhoitoalalla
Gallotti, Mirva (2015)
Gallotti, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819916
Tiivistelmä
Henkilöbrändäys on vielä suhteellisen uusi termi ja ilmiö Suomessa. Kuitenkin parin viime vuoden aikana aihe on ollut entistä useammin esillä mediassa. Kiristynyt tilanne työmarkkinoilla on pakottanut ihmisiä löytämään tapoja, joilla voi erottautua massasta ja luoda positiivista kuvaa itsestä. Henkilöbrändäystä voidaan kutsua oman osaamisen ja asiantuntijuuden profiloinniksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia olisiko henkilöbrändäyksestä apua työllistymiseen ja uralla etenemiseen myös kauneudenhoitoalalla.
Opinnäytetyöhön kuului laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli lomakehaastattelun avulla selvittää, miten alalla hyvin menestyneet estenomit ovat päässeet nykyiseen asemaansa ja onko sen taustalla ollut tietoista tai tiedostamatonta itsensä brändäystä. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään työllistymisen ja uralla etenemisen taustalla olevia tekijöitä. Tutkimushenkilöt olivat Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneita estenomeja, jotka ovat työllistyneet estenomin koulutusta vastaaviin tehtäviin ja mahdollisesti myös edenneet jo urallaan. Tutkimuksen tuloksien perusteella työnhaussa tarvitaan nykyään entistä enemmän omaa aktiivisuutta ja kykyä erottautua muista hakijoista. Omien vahvuuksien tunteminen on tärkeää niin työnhaussa kuin työelämässä. On myös tärkeää olla työnantajien löydettävissä.
Opinnäytetyöhön kuului laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli lomakehaastattelun avulla selvittää, miten alalla hyvin menestyneet estenomit ovat päässeet nykyiseen asemaansa ja onko sen taustalla ollut tietoista tai tiedostamatonta itsensä brändäystä. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään työllistymisen ja uralla etenemisen taustalla olevia tekijöitä. Tutkimushenkilöt olivat Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneita estenomeja, jotka ovat työllistyneet estenomin koulutusta vastaaviin tehtäviin ja mahdollisesti myös edenneet jo urallaan. Tutkimuksen tuloksien perusteella työnhaussa tarvitaan nykyään entistä enemmän omaa aktiivisuutta ja kykyä erottautua muista hakijoista. Omien vahvuuksien tunteminen on tärkeää niin työnhaussa kuin työelämässä. On myös tärkeää olla työnantajien löydettävissä.