Markkinointi sosiaalisessa mediassa Sokos Hyvä ololle
Haapala, Laura (2015)
Haapala, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819935
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa kauneudenhoitoalalla toimivalle yritykselle. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Sokos Hyvä olo. Opinnäytetyön ajatuksena oli saada liikkeeseen uusia asiakkaita, markkinoimalla Hyvä olo kauneushoitolan ja parturi-kampaamon palveluita. Työn tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla on mahdollista saada näkyvyyttä ja tunnettavuutta Hyvä olon palveluille ja sen olemassa ololle. Työn teoriaosuudessa keskitytään digimarkkinointiin ja siinä tapahtuneisiin muutoksiin. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ilmiönä sekä pohditaan sen vaikutuksia markkinointiin ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnassa.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin yhteistyökumppanille markkinointistrategia sosiaaliseen mediaan. Markkinointisuunnitelma tehtiin myymäläpäällikön haastattelun tulosten perusteella. Toiminnallinen osuus sisälsi erilaisia markkinointikampanjoita ja suunnitelmallisen sosiaalisen median käyttöönoton. Markkinointikampanjat suunniteltiin ajankohta ja kohderyhmä huomioon ottaen. Markkinoinnin edistämisen keinot onnistuivat vaihtelevasti. Työssä kuvattiin, minkälainen sisältö tehoaa asiakkaisiin ja millainen markkinointikanava tavoittaa yrityksen asiakkaat. Facebookin aktiivinen käyttö on jatkunut opinnäytetyön toiminnallisen osuuden jälkeen. Oman kohderyhmän tunteminen ja mielenkiintoisen sisällön luominen kohderyhmälle on avain yrityksen menestymiseen.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin yhteistyökumppanille markkinointistrategia sosiaaliseen mediaan. Markkinointisuunnitelma tehtiin myymäläpäällikön haastattelun tulosten perusteella. Toiminnallinen osuus sisälsi erilaisia markkinointikampanjoita ja suunnitelmallisen sosiaalisen median käyttöönoton. Markkinointikampanjat suunniteltiin ajankohta ja kohderyhmä huomioon ottaen. Markkinoinnin edistämisen keinot onnistuivat vaihtelevasti. Työssä kuvattiin, minkälainen sisältö tehoaa asiakkaisiin ja millainen markkinointikanava tavoittaa yrityksen asiakkaat. Facebookin aktiivinen käyttö on jatkunut opinnäytetyön toiminnallisen osuuden jälkeen. Oman kohderyhmän tunteminen ja mielenkiintoisen sisällön luominen kohderyhmälle on avain yrityksen menestymiseen.