Pelin Johdantovaihe
Makkonen, Arhi (2015)
Makkonen, Arhi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819826
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, miten digitaaliset pelit rakentuvat ja kuinka niitä voidaan suunnitella. Tämän työn tavoitteena on kerätä pelialan perustietoa keskittymällä erityisesti pelisuunnittelun näkökulmaan. Työ painottuu pelien johdantovaiheen analysointiin ja pelin ominaisuuksien opettamiseen pelaajalle. Pelit koostuvat säännöistä, jotka kertovat mitä pelissä pystyy tekemään. Pelin johdantovaiheessa pelaajalle opetetaan, kuinka peliä pelataan. Pelin monimutkaiset säännöt täytyy opettaa pelin alussa, niin että ne samalla koukuttavat pelaajan jatkamaan peliä eteenpäin. Raportti käy vuoropuhelua tekijän oman työkokemuksen ja kirjalähteiden kanssa, jotka koostuvat suomalaisista pelialan perusteoksista sekä kansainvälisistä pelisuunnitteluoppaista.
Työn loppupuolella on analysoidaan kahta peliä ja niistä tuodaan esille pieniä yksityiskohtia joista voi huomata pelisuunnittelullisia valintoja. Analyysit keskittyvät läpi Super Mario Bros.- sekä Portal-pelien ensimmäisiin minuutteihin, joista näkyy hyvin johdantovaiheen suunnittelu. Pelien alkujen analysoinnit osoittavat että hyvä tapa opettaa tietty toiminto on pakottaa pelaaja tekemään kyseinen toiminto edistyäkseen pelissä. Lisäksi on havaittavissa, että johdantovaihe on hyvin erilainen eri peleissä, joten analyysejä olisi paras tehdä useammalle pelille kokonaiskuvan ymmärtämiseksi.
Työn loppupuolella on analysoidaan kahta peliä ja niistä tuodaan esille pieniä yksityiskohtia joista voi huomata pelisuunnittelullisia valintoja. Analyysit keskittyvät läpi Super Mario Bros.- sekä Portal-pelien ensimmäisiin minuutteihin, joista näkyy hyvin johdantovaiheen suunnittelu. Pelien alkujen analysoinnit osoittavat että hyvä tapa opettaa tietty toiminto on pakottaa pelaaja tekemään kyseinen toiminto edistyäkseen pelissä. Lisäksi on havaittavissa, että johdantovaihe on hyvin erilainen eri peleissä, joten analyysejä olisi paras tehdä useammalle pelille kokonaiskuvan ymmärtämiseksi.