Pienyrittäjän myyntisaamisten hallinta
Hietikko, Johanna (2015)
Hietikko, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517652
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli analysoida toimeksiantaja yrityksen myyntisaamisten hallintaa ja etsiä tästä kehityskohteita. Työn tavoitteena oli selvittää yrityksen luotonhallinnan, laskutuksen ja perinnän nykytilanne ja pohtia keinoja näiden prosessien tehostamiseksi ja tätä kautta parantaa yrityksen tulosta. Tavoitteena oli myös lisätä yrityksen tietoisuutta myyntisaamisten hallinnan eri vaiheista ja etenkin perinnän eri muodoista, joista yrityksellä ei ole entuudestaan paljoakaan kokemusta. Aihe oli ajankohtainen tiukan taloudellisen tilanteen takia. Samalla tavoitteena oli tehdä yleinen tietopaketti myyntisaamisten hallinnasta kenelle tahansa pienyrittäjälle, joka hoitaa myyntisaamisten hallintaa muiden töidensä ohella. Opinnäytetyö on kirjoitettu pienyrittäjän näkökulmasta luotonantajana eli velkojana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Olen kerännyt tietoa opinnäytetyöhön työskennellessäni toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksen aineistoa on koottu toimeksiantajayrityksestä, eri lakien säädöksistä sekä esimerkiksi Kauppakamarin, Kuluttajaviraston ja Oikeusministeriön julkaisuista. Lisäksi aineistona on käytetty haastattelua, jossa selvitettiin toimeksiantajayrityksen myyntisaamisten hallinnan nykytilaa. Opinnäytetyössä peilataan teoreettista viitekehystä toimeksiantajayrityksen myyntisaamisten hallintaan. Teoreettinen viitekehys muodostui koskemaan luotonhallintaa, laskutuksen pääpiirteitä ja perinnän eri osa-alueita.
Opinnäytetyön pohjalta pystyttiin tekemään päätelmiä yrityksen myyntisaamisten hallinnan nykytilasta. Opinnäytetyön avulla selvisi, että toimeksiantajayrityksen on parannettava myyntisaamisten hallintaansa. Yrityksen myyntisaamisten hallinta ei ole tällä hetkellä vielä parhaassa mahdollisessa tilassa tiedon puutteen ja resurssien hallinnan vuoksi. Myyntisaamisten hallinnan prosesseja halutaan kuitenkin kehittää. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat uuden reskontratyökalun kokonaisvaltainen käyttöönotto ja manuaalisista taulukoista luopuminen, viivästyskoron käyttöönotto, myyntisaamisten kiertoajan nopeuttaminen sekä perintäprosessin kehittäminen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Olen kerännyt tietoa opinnäytetyöhön työskennellessäni toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksen aineistoa on koottu toimeksiantajayrityksestä, eri lakien säädöksistä sekä esimerkiksi Kauppakamarin, Kuluttajaviraston ja Oikeusministeriön julkaisuista. Lisäksi aineistona on käytetty haastattelua, jossa selvitettiin toimeksiantajayrityksen myyntisaamisten hallinnan nykytilaa. Opinnäytetyössä peilataan teoreettista viitekehystä toimeksiantajayrityksen myyntisaamisten hallintaan. Teoreettinen viitekehys muodostui koskemaan luotonhallintaa, laskutuksen pääpiirteitä ja perinnän eri osa-alueita.
Opinnäytetyön pohjalta pystyttiin tekemään päätelmiä yrityksen myyntisaamisten hallinnan nykytilasta. Opinnäytetyön avulla selvisi, että toimeksiantajayrityksen on parannettava myyntisaamisten hallintaansa. Yrityksen myyntisaamisten hallinta ei ole tällä hetkellä vielä parhaassa mahdollisessa tilassa tiedon puutteen ja resurssien hallinnan vuoksi. Myyntisaamisten hallinnan prosesseja halutaan kuitenkin kehittää. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat uuden reskontratyökalun kokonaisvaltainen käyttöönotto ja manuaalisista taulukoista luopuminen, viivästyskoron käyttöönotto, myyntisaamisten kiertoajan nopeuttaminen sekä perintäprosessin kehittäminen.