Videokonsepti netti-tv-kanavaan : Case ProTV
Mikola, Marjo (2015)
Mikola, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää videokonsepti Ammattiliitto Pron julkaisemalle ProTV-kanavalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten laaditaan konsepti internetissä julkaistaville videoille, minkälainen on katsojia kiinnostava video, ja mitä julkaisija odottaa videoilta.
Opinnäytetyössä yhdistyy aineistolähtöinen eli laadullinen sekä toiminnallinen tutkimusprosessi. Tutkimusmenetelmiä ovat ProTV:n kohderyhmästä poimitun fokusryhmän sekä kanavan päätoimittajan haastattelut ja niiden sekä haastateltaville esitettyjen videoiden sisällöllinen analyysi. Hyödynnän opinnäytetyössäni myös audiovisuaalisen kerronnan teoriaa.
Opinnäytetyö koostuu prosessia kuvaavasta raportointiosuudesta ja erillisestä tuotososasta.
Tutkimuksessa selvisi, että katsojia kiinnostavassa videossa on koukuttava alku, selkeä viesti ja toteutus, joka tarjoaa katsojalle mahdollisuuden oivaltaa asioita itse. Lisäksi kävi ilmi, että ProTV:n videoiden tavoiteltu sävy on tuttavallinen, arkinen ja epämuodollinen.
Tutkimukseni aihe on sekä ajankohtainen mediassa yleisesti että hyödyllinen sen toimeksiantajalle eli Unionimedialle, jonka asiakkaan käyttöön suunnittelemani videokonsepti on kehitetty. Opinnäytetyön tekeminen lisäsi omaa ymmärrystäni audiovisuaalisen kerronnasta ja videotuotannosta, ja syntyneestä tietotaidosta hyötyy myös Unionimedian videotiimi, johon myös itse kuulun. Yleisempi sovellettavuus tulee siitä, että tutkimuksessa on selvitetty toimivan, katsojia kiinnostavan videon ominaisuuksia ja avattu videoiden suunnittelemisen prosessia sekä asioita, joita siinä on syytä ottaa huomioon.
Opinnäytetyössä yhdistyy aineistolähtöinen eli laadullinen sekä toiminnallinen tutkimusprosessi. Tutkimusmenetelmiä ovat ProTV:n kohderyhmästä poimitun fokusryhmän sekä kanavan päätoimittajan haastattelut ja niiden sekä haastateltaville esitettyjen videoiden sisällöllinen analyysi. Hyödynnän opinnäytetyössäni myös audiovisuaalisen kerronnan teoriaa.
Opinnäytetyö koostuu prosessia kuvaavasta raportointiosuudesta ja erillisestä tuotososasta.
Tutkimuksessa selvisi, että katsojia kiinnostavassa videossa on koukuttava alku, selkeä viesti ja toteutus, joka tarjoaa katsojalle mahdollisuuden oivaltaa asioita itse. Lisäksi kävi ilmi, että ProTV:n videoiden tavoiteltu sävy on tuttavallinen, arkinen ja epämuodollinen.
Tutkimukseni aihe on sekä ajankohtainen mediassa yleisesti että hyödyllinen sen toimeksiantajalle eli Unionimedialle, jonka asiakkaan käyttöön suunnittelemani videokonsepti on kehitetty. Opinnäytetyön tekeminen lisäsi omaa ymmärrystäni audiovisuaalisen kerronnasta ja videotuotannosta, ja syntyneestä tietotaidosta hyötyy myös Unionimedian videotiimi, johon myös itse kuulun. Yleisempi sovellettavuus tulee siitä, että tutkimuksessa on selvitetty toimivan, katsojia kiinnostavan videon ominaisuuksia ja avattu videoiden suunnittelemisen prosessia sekä asioita, joita siinä on syytä ottaa huomioon.