Markkinointisuunnitelma Case: Candyfloss Clothing Oy
Lesonen, Markus (2015)
Lesonen, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316426
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen markkinointiviestinnän suunnitelmaa osana markkinointi-suunnitelmaa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Turun seudulla vaatealalla toimiva yritys, Candyfloss Clothing Oy. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää Candyfloss Clothing Oy:n kannalta ketkä ovat yrityksen oikea kohderyhmä ja luoda toimiva markkinointisuunnitelma keväälle 2016.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia ja sen tehtäviä, markkinointiviestintää ja miten sitä käytetään kilpailukeinona, sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota työssä on käytetty. Markkinointiviestinnän osuudessa pyrittiin selvittämään mitkä ovat sen tavoitteet, mitä eri sidosryhmiä kohderyhmät pitävät sisällään, miten ne määritellään ja mitä eri kilpailukeinoja markkinointiviestintä pitää sisällään.
Opinnäytetyössä olen käyttänyt määrällistä tutkimusmenetelmää kyselyn muodossa ja kahta teemahaastattelua. Kyselyn toteutin Turun seudun Jack & Jones myymälöissä maalis-huhtikuussa 2015. Toisen teemahaastattelun tavoitteena oli selvittää miten yritys on tähän mennessä markkinoinut yritystään ja mitkä ovat yrityksen heikkoudet ja vahvuudet markkinoilla. Toisen teemahaastattelun tavoitteena puolestaan oli selvittää isommassa kuvassa Jack & Jones vaatemerkin markkinointia.
Tulokset osoittavat valtaosan asiakkaista olevan
alle 18-vuotiaita-25-vuotiaita (70 % kaikista vastanneista) ja että he haluavat mainonnan tapahtuvan netin kautta. Hyvä myyjä ja tuotteen ulkonäkö nousivat eniten ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi. Tutkimuksen kehitysehdotuksena oli yrityksen panostus kanta-asiakkaiden hankkimiseen tulevaisuudessa ja erilaisten kanta-asiakasetujen sisällyttäminen markkinointisuunnitelmaan. Opinnäytetyön tuloksena Candyfloss Clothing Oy toteuttaa kevään 2016 markkinointisuunnitelmassaan säännöllisesti kanta-asiakkaiden keruu kampanjoita ja kanta-asiakkaille tarjottavia etuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia ja sen tehtäviä, markkinointiviestintää ja miten sitä käytetään kilpailukeinona, sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota työssä on käytetty. Markkinointiviestinnän osuudessa pyrittiin selvittämään mitkä ovat sen tavoitteet, mitä eri sidosryhmiä kohderyhmät pitävät sisällään, miten ne määritellään ja mitä eri kilpailukeinoja markkinointiviestintä pitää sisällään.
Opinnäytetyössä olen käyttänyt määrällistä tutkimusmenetelmää kyselyn muodossa ja kahta teemahaastattelua. Kyselyn toteutin Turun seudun Jack & Jones myymälöissä maalis-huhtikuussa 2015. Toisen teemahaastattelun tavoitteena oli selvittää miten yritys on tähän mennessä markkinoinut yritystään ja mitkä ovat yrityksen heikkoudet ja vahvuudet markkinoilla. Toisen teemahaastattelun tavoitteena puolestaan oli selvittää isommassa kuvassa Jack & Jones vaatemerkin markkinointia.
Tulokset osoittavat valtaosan asiakkaista olevan
alle 18-vuotiaita-25-vuotiaita (70 % kaikista vastanneista) ja että he haluavat mainonnan tapahtuvan netin kautta. Hyvä myyjä ja tuotteen ulkonäkö nousivat eniten ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi. Tutkimuksen kehitysehdotuksena oli yrityksen panostus kanta-asiakkaiden hankkimiseen tulevaisuudessa ja erilaisten kanta-asiakasetujen sisällyttäminen markkinointisuunnitelmaan. Opinnäytetyön tuloksena Candyfloss Clothing Oy toteuttaa kevään 2016 markkinointisuunnitelmassaan säännöllisesti kanta-asiakkaiden keruu kampanjoita ja kanta-asiakkaille tarjottavia etuuksia.