Oppisopimuskoulutukset urasuunnittelun tukena Case: Yritys X
Lindqvist, Melinda (2015)
Lataukset:
Lindqvist, Melinda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oppisopimuskouluttautuminen ja yksilön uran kehittyminen Yritys X:ssä, joka toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Tavoitteena on selkiyttää yrityksen koulutuspolkukuviota haastattelututkimuksen avulla. Saatujen tulosten perusteella kuviota päivitetään niin, että sitä voidaan hyödyntää organisaation koulutusviestinässä henkilöstön keskuudessa. Opinnäytetyön tutkimuksessa halutaan saada vastauksia myös osaamiseen, motivaatioon ja viestintään liittyvistä teemoissa.
Aiheen valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan kiinnostukseen osaamisen kehittämistä kohtaan sekä toimeksiantajan tarpeeseen. Opinnäytetyön aihetta tukee teoria osaamisen johtamisesta, yksilön oppimisesta, oppisopimuskoulutuksista ja viestinnästä sekä motivaatiosta. Teoria perustuu kirjallisuuteen, sähköisiin lähteisiin ja organisaation omiin julkaisuihin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelututkimus, johon haastateltiin kuutta yrityksen palveluksessa olevaa henkilöä. Haastateltavat henkilöt työskentelevät eri tehtävissä yrityksessä työntekijöinä ja henkilöstöhallinnossa. Haastattelun kysymykset oli rakennettu niin, että niillä saadaan tietoa niin henkilökohtaisista mielipiteistä kuin yleisestikin henkilöstön tarpeista ja toiveista. Tutkimus toteutettiin Yritys X:n pääkonttorilla, etukäteen sovittuna ajankohtana. Haastatteluita varten oli tehty tarkka ennakkosuunnitelma.
Tutkimuksen tuloksena syntyi useita kehitysehdotuksia koulutuspolkukuviota varten, joiden pohjalta kuviota mallinnettiin yhteistyössä yrityksen viestintätiimin kanssa. Kehitysideoita olivat muun muassa kuvion visuaalisuuden tehostaminen sekä sisällön selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen. Lopputuloksena syntyi koulutus- ja urapolkukuvio, jota Yritys X voi käyttää työkaluna osaamisen kehittämisessä. Yritys sai tehdyn tutkimuksen avulla lisätietoa myös muista toiminnan kehityskohteista, joita on mahdollista jatkokehittää tulevaisuudessa. Tulevaisuuden kehityskohteita olivat esimerkiksi viestinnän tehostaminen ja lähiesimiestyön parantaminen.
Aiheen valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan kiinnostukseen osaamisen kehittämistä kohtaan sekä toimeksiantajan tarpeeseen. Opinnäytetyön aihetta tukee teoria osaamisen johtamisesta, yksilön oppimisesta, oppisopimuskoulutuksista ja viestinnästä sekä motivaatiosta. Teoria perustuu kirjallisuuteen, sähköisiin lähteisiin ja organisaation omiin julkaisuihin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelututkimus, johon haastateltiin kuutta yrityksen palveluksessa olevaa henkilöä. Haastateltavat henkilöt työskentelevät eri tehtävissä yrityksessä työntekijöinä ja henkilöstöhallinnossa. Haastattelun kysymykset oli rakennettu niin, että niillä saadaan tietoa niin henkilökohtaisista mielipiteistä kuin yleisestikin henkilöstön tarpeista ja toiveista. Tutkimus toteutettiin Yritys X:n pääkonttorilla, etukäteen sovittuna ajankohtana. Haastatteluita varten oli tehty tarkka ennakkosuunnitelma.
Tutkimuksen tuloksena syntyi useita kehitysehdotuksia koulutuspolkukuviota varten, joiden pohjalta kuviota mallinnettiin yhteistyössä yrityksen viestintätiimin kanssa. Kehitysideoita olivat muun muassa kuvion visuaalisuuden tehostaminen sekä sisällön selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen. Lopputuloksena syntyi koulutus- ja urapolkukuvio, jota Yritys X voi käyttää työkaluna osaamisen kehittämisessä. Yritys sai tehdyn tutkimuksen avulla lisätietoa myös muista toiminnan kehityskohteista, joita on mahdollista jatkokehittää tulevaisuudessa. Tulevaisuuden kehityskohteita olivat esimerkiksi viestinnän tehostaminen ja lähiesimiestyön parantaminen.