Markkinointiviestintäsuunnitelma NoBot Oy:lle
Markkinen, Anna (2015)
Markkinen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma NoBot Oy:lle. NoBot Oy on nuori ja kasvava sosiaalisen median toimisto. Yrityksellä ei ollut aiempaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten työn tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen suunnitelma yrityksen markkinoinnin tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka muodostui viitekehyksestä ja markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehys rakentui johdannosta, markkinointiviestinnän sekä sen suunnitteluprosessin teoriatiedosta, konkreettisen suunnitelman yleisesittelystä ja johtopäätöksistä. Työn toteutuksena oli tietotaustaan pohjautuva suunnitelma, joka painottui markkinointiviestinnän digitaalisiin kanaviin huomioiden kuitenkin myös perinteisiä keinoja.
Suunnitelman tärkeimmät kehitysehdotukset olivat sisältöstrategian hyödyntäminen ja hakukonemainonnan käyttäminen. Sosiaalisen median kanaviin ja yrityksen verkkosivuille tehtiin myös sisältöehdotuksia. Markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu NoBotin sisäiseen käyttöön, joten se jätettiin pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, että suunnitelma tarjoaa paljon yrityksen markkinointiviestintää tukevaa informaatiota. Kasvavan yrityksen muuttuvasta tilanteesta huolimatta tätä tietoa ja ehdotuksia voidaan nykyhetken lisäksi hyödyntää tulevaisuudessakin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka muodostui viitekehyksestä ja markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehys rakentui johdannosta, markkinointiviestinnän sekä sen suunnitteluprosessin teoriatiedosta, konkreettisen suunnitelman yleisesittelystä ja johtopäätöksistä. Työn toteutuksena oli tietotaustaan pohjautuva suunnitelma, joka painottui markkinointiviestinnän digitaalisiin kanaviin huomioiden kuitenkin myös perinteisiä keinoja.
Suunnitelman tärkeimmät kehitysehdotukset olivat sisältöstrategian hyödyntäminen ja hakukonemainonnan käyttäminen. Sosiaalisen median kanaviin ja yrityksen verkkosivuille tehtiin myös sisältöehdotuksia. Markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu NoBotin sisäiseen käyttöön, joten se jätettiin pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, että suunnitelma tarjoaa paljon yrityksen markkinointiviestintää tukevaa informaatiota. Kasvavan yrityksen muuttuvasta tilanteesta huolimatta tätä tietoa ja ehdotuksia voidaan nykyhetken lisäksi hyödyntää tulevaisuudessakin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessissa.