Raamatturyhmämateriaali rippikoulutyöhön
Metsä-Keisteri, Heidi; Rosenvall, Rilla (2015)
Metsä-Keisteri, Heidi
Rosenvall, Rilla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317202
Tiivistelmä
Metsä-Keisteri, Heidi ja Rosenvall, Rilla. Raamatturyhmämateriaali rippikoulutyöhön. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015. 121 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on hanketyö, jonka pääasiallisena tarkoituksena oli laatia rippikoulujen pienryhmissä toteutettaviin raamattutyöskentelyihin toimiva materiaalipaketti, arvioida sitä ja kehittää luotua materiaalia arvioinnin pohjalta. Itse materiaalin tavoitteena oli käsitellä elämänkysymyslähtöisesti rippikoulusuunnitelman mukaisia ydinsisältöjä sekä tukea isosta ryhmänohjaajan roolissaan. Materiaalin tuottaminen ja arviointi tehtiin yhteistyössä Malmin ja Asikkalan seurakuntien kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään nuoruutta ja nuorisotyötä, rippikoulua osana kristillistä kasvatusta sekä ryhmäilmiöitä ja ryhmien ohjausta. Tämän pohjalta kuvataan materiaalin suunnittelu- ja tuottamisprosessia sekä arviointiin käytettyjä tiedonkeruun ja analyysin menetelmiä. Tietoa kerättiin kaikkiaan kahdeksalla rippileirillä. 18 isosta ja viisi työntekijää arvioi materiaalia puolistrukturoidun haastattelun avulla, 72 rippikoululaista puolestaan vastasi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä sisältävään lomakkeeseen. Arvioinnin kysymyksiin tulleet vastaukset järjesteltiin materiaalin sisällön ja rakenteen sekä ryhmän toimivuuden aihealueita käsitteleviin teemoihin.
Materiaalin arvioinnin perusteella raamatturyhmäkertojen kokonaisuus oli toimiva, sisällöltään mielekäs ja monin tavoin sovellettavissa rippikoulutyön ja isostoiminnan käyttöön. Arvioinnista keskeisimmin esiin nousseet kehittämiskohteet liittyivät ryhmäkertoihin sisältyvien yksittäisten muotoilujen epäselvyyteen sekä materiaalin ulkoasuun liittyviin ongelmiin, jotka korjattiin materiaalia eteenpäin kehitettäessä.
Korjattu materiaali koostuu isosen ja rippikoululaisen vihkosta sekä tehtävävastaukset sisältävästä parin liuskan laajuisesta lisäosasta. Materiaalissa on yhdeksän eri teemaan pohjautuvaa ryhmäkertaa, jotka koostuvat tehtävistä, taustatiedoista sekä keskustelu- ja pohdintakysymyksistä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on hanketyö, jonka pääasiallisena tarkoituksena oli laatia rippikoulujen pienryhmissä toteutettaviin raamattutyöskentelyihin toimiva materiaalipaketti, arvioida sitä ja kehittää luotua materiaalia arvioinnin pohjalta. Itse materiaalin tavoitteena oli käsitellä elämänkysymyslähtöisesti rippikoulusuunnitelman mukaisia ydinsisältöjä sekä tukea isosta ryhmänohjaajan roolissaan. Materiaalin tuottaminen ja arviointi tehtiin yhteistyössä Malmin ja Asikkalan seurakuntien kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään nuoruutta ja nuorisotyötä, rippikoulua osana kristillistä kasvatusta sekä ryhmäilmiöitä ja ryhmien ohjausta. Tämän pohjalta kuvataan materiaalin suunnittelu- ja tuottamisprosessia sekä arviointiin käytettyjä tiedonkeruun ja analyysin menetelmiä. Tietoa kerättiin kaikkiaan kahdeksalla rippileirillä. 18 isosta ja viisi työntekijää arvioi materiaalia puolistrukturoidun haastattelun avulla, 72 rippikoululaista puolestaan vastasi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä sisältävään lomakkeeseen. Arvioinnin kysymyksiin tulleet vastaukset järjesteltiin materiaalin sisällön ja rakenteen sekä ryhmän toimivuuden aihealueita käsitteleviin teemoihin.
Materiaalin arvioinnin perusteella raamatturyhmäkertojen kokonaisuus oli toimiva, sisällöltään mielekäs ja monin tavoin sovellettavissa rippikoulutyön ja isostoiminnan käyttöön. Arvioinnista keskeisimmin esiin nousseet kehittämiskohteet liittyivät ryhmäkertoihin sisältyvien yksittäisten muotoilujen epäselvyyteen sekä materiaalin ulkoasuun liittyviin ongelmiin, jotka korjattiin materiaalia eteenpäin kehitettäessä.
Korjattu materiaali koostuu isosen ja rippikoululaisen vihkosta sekä tehtävävastaukset sisältävästä parin liuskan laajuisesta lisäosasta. Materiaalissa on yhdeksän eri teemaan pohjautuvaa ryhmäkertaa, jotka koostuvat tehtävistä, taustatiedoista sekä keskustelu- ja pohdintakysymyksistä.