Tiimityön kehittäminen kotihoidossa
Savolainen, Tuija J. (2015)
Savolainen, Tuija J.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kotihoidon tiimityön käytäntöjä ja muotoilla tiimityön toimintatapamalli käytännön työn tueksi. Tiimityön käytäntöjä kehittämällä turvataan kotihoidon asiakkaille laadukas hoito tulevaisuudessa ja näin mahdollistetaan kotona asuminen niin pitkään kuin mahdollista. Vuoden 2013 heinäkuussa voimaan tullut vanhuspalvelulaki asettaa kunnille monia vaatimuksia koskien ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluita. Yhtenä lain tavoitteena on tehostaa palveluja siten, että ikääntyneet voisivat asua kotona eri palvelujen turvin mahdollisimman pitkään.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa sovellettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä neljässä tapaamisessa. Näkökulma kehittämisessä oli työntekijöiden, joita osallistui kuhunkin tapaamiseen keskimäärin yksitoista. Alkutilanteen kartoituksessa käytettiin SWOT-analyysiä, josta saatiin aiheet seuraavan tapaamisen teemaryhmäkeskusteluun. Kolmannessa tapaamisessa kehittämistyö jatkui edellisellä kerralla esiin tulleiden kehittämisideoiden pohjalta Learning Cafessa eli oppimiskahvilassa. Viimeisessä tapaamisessa käytiin läpi kaikkien edellisten tapaamisten anti ja mallinnettiin tiimityön toimintatapamalli.
Keskeisiksi tiimityön kehittämisen kohteiksi nousivat tiedonkulku, työn organisointi, työhyvinvointi ja asiakaslähtöisyys. Vuorovaikutusta ja dialogisia taitoja parantamalla kehitetään näitä kaikkia. Myös työntekijät toivoivat lisää luottamusta, tasa-arvoisuutta, avoimuutta, joustavuutta ja toinen toistensa arvostamista työntekijöiden keskinäisessä yhteistyössä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa sovellettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä neljässä tapaamisessa. Näkökulma kehittämisessä oli työntekijöiden, joita osallistui kuhunkin tapaamiseen keskimäärin yksitoista. Alkutilanteen kartoituksessa käytettiin SWOT-analyysiä, josta saatiin aiheet seuraavan tapaamisen teemaryhmäkeskusteluun. Kolmannessa tapaamisessa kehittämistyö jatkui edellisellä kerralla esiin tulleiden kehittämisideoiden pohjalta Learning Cafessa eli oppimiskahvilassa. Viimeisessä tapaamisessa käytiin läpi kaikkien edellisten tapaamisten anti ja mallinnettiin tiimityön toimintatapamalli.
Keskeisiksi tiimityön kehittämisen kohteiksi nousivat tiedonkulku, työn organisointi, työhyvinvointi ja asiakaslähtöisyys. Vuorovaikutusta ja dialogisia taitoja parantamalla kehitetään näitä kaikkia. Myös työntekijät toivoivat lisää luottamusta, tasa-arvoisuutta, avoimuutta, joustavuutta ja toinen toistensa arvostamista työntekijöiden keskinäisessä yhteistyössä.