Sanomalehtimainonnan tulevaisuus markkinoinnin välineenä : case: Uusi Lahti
Kiviniemi, Tiina (2015)
Kiviniemi, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018431
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millainen on sanomalehtimainonnan tulevaisuus markkinoinnin välineenä. Työn toimeksiantajana on lahtelainen kaupunkilehti Uusi Lahti.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sanomalehtimainonnan tulevaisuutta tulevaisuudentutkimusta ja skenaariotyöskentelyä hyödyntäen. Tarkoituksena on selvittää, miten mainostajat aikovat tulevaisuudessa käyttää sanomalehtia mainonnassaan ja millaisena mainoskanavana he sen kokevat nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tulevaisuudentutkimusta tutkimuksen alana sekä syvennytään tarkemmin sen menetelmiin, erityisesti skenaariotyöskentelyyn. Lisäksi esitellään muutosta käsitteenä sekä sen kehityssuuntia.
Työn empiirinen osuus keskittyy tutkimaan sanomalehtimainonnan tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimustulokset perustuvat teemahaastatteluiden pohjalta saatuihin vastauksiin. Tulosten perusteella ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä käyttäen muodostettiin kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota sanomalehtimainonnan tulevaisuudesta.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että sanomalehtimainonnan tulevaisuus on vakaa, mutta haastava. Mainostaminen perinteisessä sanomalehtimediassa vähenee tulevaisuudessa sähköisen median kasvavan suosion vuoksi, jonka takia tulevaisuuden skenaariot tulisi ottaa huomioon strategioita päivittäessä ja suunnitellessa toimintalinjauksia.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sanomalehtimainonnan tulevaisuutta tulevaisuudentutkimusta ja skenaariotyöskentelyä hyödyntäen. Tarkoituksena on selvittää, miten mainostajat aikovat tulevaisuudessa käyttää sanomalehtia mainonnassaan ja millaisena mainoskanavana he sen kokevat nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tulevaisuudentutkimusta tutkimuksen alana sekä syvennytään tarkemmin sen menetelmiin, erityisesti skenaariotyöskentelyyn. Lisäksi esitellään muutosta käsitteenä sekä sen kehityssuuntia.
Työn empiirinen osuus keskittyy tutkimaan sanomalehtimainonnan tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimustulokset perustuvat teemahaastatteluiden pohjalta saatuihin vastauksiin. Tulosten perusteella ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä käyttäen muodostettiin kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota sanomalehtimainonnan tulevaisuudesta.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että sanomalehtimainonnan tulevaisuus on vakaa, mutta haastava. Mainostaminen perinteisessä sanomalehtimediassa vähenee tulevaisuudessa sähköisen median kasvavan suosion vuoksi, jonka takia tulevaisuuden skenaariot tulisi ottaa huomioon strategioita päivittäessä ja suunnitellessa toimintalinjauksia.