Viestintäkanavien kartoitus luontoaktiviteettien markkinoinnissa
Tamminen, Mikko (2015)
Tamminen, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918369
Tiivistelmä
Suomen harvinaislaatuinen luonto ja sen tarjoamat aktiviteetit ovat elinkeinoelämän kannalta mahdollisuus, jota ei ole hyödynnetty riittävästi. Luontoharrastusten ja niihin liittyvän matkailun yhteyteen olisi mahdollista perustaa monenlaisia palveluita ja yritystoimintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää sopivat viestintäkanavat, joita kannattaa käyttää näiden aktiviteettien markkinoinnissa.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon: teoria- ja empiriaosioon. Teoriaosuudessa kerrotaan segmentoinnista ja erityisesti Metsähallituksen ja Itä-Suomen yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan luoduista luontomatkailijoiden segmenteistä. Tämän jälkeen tuodaan esiin, mitä markkinointiviestintä on ja millaisia markkinointiviestinnän kanavia on olemassa. Lähteinä teoriaosuudessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia.
Työn empiirisessä osassa käsitellään opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä: mitä markkinointiviestinnän kanavia olisi hyvä käyttää, kun markkinoidaan luontoon liittyviä palveluita eri luontomatkailijoiden segmenteille.
Kyselytutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomaketta Facebookissa ja sähköpostin välityksellä kesällä 2015. Kysely suunnattiin luontoaktiviteettaja harrastaville ihmisille.
Tutkimusprosessista selvisi, että kaikille luontomatkailijoiden segmenteille kannattaa markkinoida luontoaktiviteetteihin liittyvää tietoa internetin ja erityisesti sosiaalisen median avulla.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon: teoria- ja empiriaosioon. Teoriaosuudessa kerrotaan segmentoinnista ja erityisesti Metsähallituksen ja Itä-Suomen yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan luoduista luontomatkailijoiden segmenteistä. Tämän jälkeen tuodaan esiin, mitä markkinointiviestintä on ja millaisia markkinointiviestinnän kanavia on olemassa. Lähteinä teoriaosuudessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia.
Työn empiirisessä osassa käsitellään opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä: mitä markkinointiviestinnän kanavia olisi hyvä käyttää, kun markkinoidaan luontoon liittyviä palveluita eri luontomatkailijoiden segmenteille.
Kyselytutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomaketta Facebookissa ja sähköpostin välityksellä kesällä 2015. Kysely suunnattiin luontoaktiviteettaja harrastaville ihmisille.
Tutkimusprosessista selvisi, että kaikille luontomatkailijoiden segmenteille kannattaa markkinoida luontoaktiviteetteihin liittyvää tietoa internetin ja erityisesti sosiaalisen median avulla.