3D-animaation hyödyntäminen piirrosanimaatiossa
Juntunen, Eveliina (2015)
Avaa tiedosto
juntunen_eveliina_opparianimaatio.mp4
Lataukset:
Juntunen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417489
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten 3D-animaatiota hyödynnetään piirrosanimaatiossa. Tästä on tullut suosittua 2000-luvun kuluessa ja siksi haluttiin ottaa selvää, miten tämä käytännössä onnistuu. Työn innoittajana toimi vahva kiinnostus animaatioita ja niiden tekemistä kohtaan.
Aluksi käydään läpi, mitä piirrosanimaatio ja 3D-animaatio ovat ja miten ne eroavat toisistaan. Tämän jälkeen tutkitaan, miten näitä kahta eri tekniikkaa yhdistellään ja mitä hyötyä siitä on. Esitellään myös 3D-mallinnukseen ja –animaatioon kuuluvia tekniikoita. Tärkein huomion kohde on se, miten 3D-animaatio saadaan näyttämään piirrosanimaatiolta.
Teoriaosuuden jälkeen perehdytään käytännön työn avulla siihen, miten onnistuu piirrosanimaation ja 3D-animaation yhdistäminen. Tätä varten tehtiin lyhyt animaatio, jossa yhdistettiin 3D-mallinnettu lentokone ja käsin piirretty hahmo.
Aluksi käydään läpi, mitä piirrosanimaatio ja 3D-animaatio ovat ja miten ne eroavat toisistaan. Tämän jälkeen tutkitaan, miten näitä kahta eri tekniikkaa yhdistellään ja mitä hyötyä siitä on. Esitellään myös 3D-mallinnukseen ja –animaatioon kuuluvia tekniikoita. Tärkein huomion kohde on se, miten 3D-animaatio saadaan näyttämään piirrosanimaatiolta.
Teoriaosuuden jälkeen perehdytään käytännön työn avulla siihen, miten onnistuu piirrosanimaation ja 3D-animaation yhdistäminen. Tätä varten tehtiin lyhyt animaatio, jossa yhdistettiin 3D-mallinnettu lentokone ja käsin piirretty hahmo.