3–6-vuotiaan diabeteslapsen perheen kokemukset omahoidosta ja liikuntatottumuksista perheen arjessa perheen kuvaamana
Frimodig, Emma; Väkiparta, Riikka (2015)
Frimodig, Emma
Väkiparta, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa perheen kokemuksista 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoidossa sekä liikuntatottumuksista perheen arjessa perheen kuvaamana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla perheen kokemuksia millaista 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoito on ja millaisia liikuntatottumuksia lapsella on perheen arjessa perheen kuvaamana.
Tutkimuskysymyksiä olivat:
1. Millaista on 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoito perheen arjessa?
2. Millaisia liikuntatottumuksia 3–6-vuotiaalla diabetesta sairastavalla lapsella on perheen arjessa?
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää perhettä, joissa oli 3–6-vuotias diabeteslapsi. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoito perheen arjessa on perheiden kuvaamana tilanteita ennakoivaa, arkea aikatauluttavaa, arjen suunnitelmallisuutta, mataliin verensokeriarvoihin varautumista, lapsen vointia tarkkailevaa, lasta kontrolloivaa, vanhempien jatkuvaa hoitovastuun kantamista, vanhempien jaksamista kuormittavaa, perheen yksilölliset haasteet huomioivaa sekä perheen sopeutumista diabeteksen omahoitoon. 3–6-vuotiaan diabeetikkolapsen liikuntatottumukset perheen arjessa olivat perheiden mukaan yhteisiä arkiliikuntatottumuksia, lapsen erilaisia liikuntaharrastuksia, perheen päivittäistä ulkoilua sekä ajasta että säästä riippuvia liikuntatottumuksia.
Lapsen diabetes koskettaa koko perhettä, kun kyseessä on pieni lapsi. Perhe pyrkii omaksumaan ja oppimaan diabeteksen omahoidon kokonaisvaltaisesti. Tavoitteena on saavuttaa lapsen diabeteksen hyvä hoitotasapaino ja sujuva arki. Perheen oppimat tiedot ja taidot auttavat heitä omaksumaan omahoidon kokonaisuuden. Lapsen diabetes vaatii koko perheeltä voimavaroja jaksamaan diabeteksen omahoidossa, ja perheen tunteet ja kokemukset diabeteksen hoidosta ohjaavat perheen päätöksiä hoidon toteutuksessa. Myös perheen omat yksilölliset haasteet tuovat oman lisänsä arkeen.
Tutkimuskysymyksiä olivat:
1. Millaista on 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoito perheen arjessa?
2. Millaisia liikuntatottumuksia 3–6-vuotiaalla diabetesta sairastavalla lapsella on perheen arjessa?
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää perhettä, joissa oli 3–6-vuotias diabeteslapsi. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan 3–6-vuotiaan lapsen diabeteksen omahoito perheen arjessa on perheiden kuvaamana tilanteita ennakoivaa, arkea aikatauluttavaa, arjen suunnitelmallisuutta, mataliin verensokeriarvoihin varautumista, lapsen vointia tarkkailevaa, lasta kontrolloivaa, vanhempien jatkuvaa hoitovastuun kantamista, vanhempien jaksamista kuormittavaa, perheen yksilölliset haasteet huomioivaa sekä perheen sopeutumista diabeteksen omahoitoon. 3–6-vuotiaan diabeetikkolapsen liikuntatottumukset perheen arjessa olivat perheiden mukaan yhteisiä arkiliikuntatottumuksia, lapsen erilaisia liikuntaharrastuksia, perheen päivittäistä ulkoilua sekä ajasta että säästä riippuvia liikuntatottumuksia.
Lapsen diabetes koskettaa koko perhettä, kun kyseessä on pieni lapsi. Perhe pyrkii omaksumaan ja oppimaan diabeteksen omahoidon kokonaisvaltaisesti. Tavoitteena on saavuttaa lapsen diabeteksen hyvä hoitotasapaino ja sujuva arki. Perheen oppimat tiedot ja taidot auttavat heitä omaksumaan omahoidon kokonaisuuden. Lapsen diabetes vaatii koko perheeltä voimavaroja jaksamaan diabeteksen omahoidossa, ja perheen tunteet ja kokemukset diabeteksen hoidosta ohjaavat perheen päätöksiä hoidon toteutuksessa. Myös perheen omat yksilölliset haasteet tuovat oman lisänsä arkeen.