Myynnin kehittäminen : Huippumyyjänä Silmäasemalla
Sorvoja, Jonna (2015)
Sorvoja, Jonna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617936
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja oli Silmäasema Fennica Oy. Silmäasema tarjoaa kaikki näkemisen ja silmäterveyden palvelut ja tuotteet. Täysin kotimaiseen ketjuun kuuluu yli 120 Silmäaseman myymälää, joista noin 70 on Silmäasema-konseptin omistavalla Silmäasema Fennica Oy:llä sekä lisäksi 12 Silmäaseman Silmäsairaalaa ympäri Suomen. Optisen vähittäiskaupan lisäksi konserni toimii terveyspalvelualalla silmätautien erikoislääkäripalveluiden, silmäkirurgisten palveluiden ja silmälaboratoriopalveluiden alalla sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Ketjun toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen kaikki näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvät palvelut.
Tämän opinnäytetyön aiheena on myyntityön kehittäminen Silmäasemalla. Lisäksi työn tarkoituksena oli tehdä huippumyyjän opas Silmäasemalle. Halusin saada aikaan mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen oppaan, joka soveltuu kaikille Silmäaseman työntekijöille. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää rajatun joukon Silmäaseman työntekijöiden näkemyksiä huippumyyjän ominaisuuksista. Lisäksi haluttiin tietää, millä tavoin työntekijät kehittävät itseään myyjinä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä.
Raportin teoriaosuus käsittelee lyhyesti myyntityötä sekä huippumyyjän ominaisuuksia. Raportin lopussa käydään läpi käytetty tutkimusmenetelmä sekä esitellään kyselyn tulokset. Viimeisessä osassa on johtopäätökset ja pohdinta. Huippumyyjän opas on koottu hyödyntäen opinnäytetyössä käsiteltyä teoriaa sekä kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia.
Tämän opinnäytetyön aiheena on myyntityön kehittäminen Silmäasemalla. Lisäksi työn tarkoituksena oli tehdä huippumyyjän opas Silmäasemalle. Halusin saada aikaan mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen oppaan, joka soveltuu kaikille Silmäaseman työntekijöille. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää rajatun joukon Silmäaseman työntekijöiden näkemyksiä huippumyyjän ominaisuuksista. Lisäksi haluttiin tietää, millä tavoin työntekijät kehittävät itseään myyjinä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä.
Raportin teoriaosuus käsittelee lyhyesti myyntityötä sekä huippumyyjän ominaisuuksia. Raportin lopussa käydään läpi käytetty tutkimusmenetelmä sekä esitellään kyselyn tulokset. Viimeisessä osassa on johtopäätökset ja pohdinta. Huippumyyjän opas on koottu hyödyntäen opinnäytetyössä käsiteltyä teoriaa sekä kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia.