Markkinointisuunnitelma lääkehoitoalan yritykselle – Case: Aino ja Eino Lääkehoitopalvelut Oy
Hassinen, Hanna (2015)
Hassinen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut suunnitella markkinointisuunnitelma toimeksiantoyritykselle, Aino ja Eino Lääkehoitopalvelut Oy:lle. Yritys on perustettu vuonna 2013 ja siinä työskentelee kolme farmasian ammattilaista. Yrityksen tavoitteena on tarjota koulutus– sekä palvelupaketteja hoivakodeille sekä palvelutaloille. Yritys haluaa omalla panoksellaan turvata ja kehittää tulevaisuuden vanhusten lääkehoitoa.
Opinnäyteyön tavoitteena on ollut yrityksen markkinoinnin kehittäminen sekä parantaminen. Toimeksiantajalla ei ole ollut aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin lähtökohta-analyysiä, työlle asetetut tavoitteet ja seurantamenetelmät sekä keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Työhön on liitetty myös yleistä teoriatietoa markkinoinnissa, esimerkiksi markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinointiviestinnästä.
Työn tutkimusosuus on suoritettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, joka toteutettiin syksyllä 2015. Tutkimus tehtiin kolmeen asiakasyritykseen henkilökohtaista haastattelu-menetelmää käyttäen. Haastatteluiden aikana saadut kehitysideat on liitetty itse markkinointisuunnitelmaan.
Toiminnallisena osana työtä suunniteltiin markkinointisuunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Markkinointisuunnitelma ei sisällä konkreettista suunnitelmaa vaan toimeksiantajan markkinoinnin kehityskohteita sekä ideoita. Markkinointisuunnitelman lopussa on esitetty myös ehdotus yrityksen uudesta esitemallista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että markkinointi on kokonaisvaltainen osa yrityksen toimintaa eikä sitä pitäisi unohtaa missään vaiheessa. Uudelle yritykselle markkinointi on erittäin tärkeää tunnettuuden sekä näkyvyyden parantamiseksi. Työssä esitettyjen teoriaosuuksien sekä niistä syntyneiden kehitysideoiden kautta toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaansa ja parantamaan työn alussa esitettyjä ongelmakohtia.
Opinnäyteyön tavoitteena on ollut yrityksen markkinoinnin kehittäminen sekä parantaminen. Toimeksiantajalla ei ole ollut aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin lähtökohta-analyysiä, työlle asetetut tavoitteet ja seurantamenetelmät sekä keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Työhön on liitetty myös yleistä teoriatietoa markkinoinnissa, esimerkiksi markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinointiviestinnästä.
Työn tutkimusosuus on suoritettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, joka toteutettiin syksyllä 2015. Tutkimus tehtiin kolmeen asiakasyritykseen henkilökohtaista haastattelu-menetelmää käyttäen. Haastatteluiden aikana saadut kehitysideat on liitetty itse markkinointisuunnitelmaan.
Toiminnallisena osana työtä suunniteltiin markkinointisuunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Markkinointisuunnitelma ei sisällä konkreettista suunnitelmaa vaan toimeksiantajan markkinoinnin kehityskohteita sekä ideoita. Markkinointisuunnitelman lopussa on esitetty myös ehdotus yrityksen uudesta esitemallista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että markkinointi on kokonaisvaltainen osa yrityksen toimintaa eikä sitä pitäisi unohtaa missään vaiheessa. Uudelle yritykselle markkinointi on erittäin tärkeää tunnettuuden sekä näkyvyyden parantamiseksi. Työssä esitettyjen teoriaosuuksien sekä niistä syntyneiden kehitysideoiden kautta toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaansa ja parantamaan työn alussa esitettyjä ongelmakohtia.