Mistä on hyvät kosmetiikkamyyjät tehty?
Zeqiri, Jenni (2015)
Zeqiri, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517846
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallinen opas asiakaspalvelusta ja myyntityöstä kosmetiikkaliikkeen myyjille. Oppaan tarkoitus on motivoida, kehittää ja opastaa kosmetiikkaliikkeen myyjää työssään. Opas on tarkoitettu uusille tai jo alalla toimiville kosmetiikkamyyjille, jotka haluavat kehittyä myyntityössä ja asiakaspalvelussa. Oppaaseen on koottu keskeiset asiat, jotka liittyvät asiakaspalveluun ja myyntityöhön kosmetiikkaliikkeessä.
Työn teoriaosuus käsittelee tärkeimpiä henkilökohtaisessa myyntityössä tarvittavia asiakaspalvelutaitoja ja myyntipsykologiaa. Myyjän olisi hyvä tunnistaa eri ihmistyypit ja oppia, että eri ihmisiin toimivat erilaiset myyntitaktiikat. Myynnin tueksi on esitetty erilaisia kaavoja, joista voisi olla hyötyä kosmetiikkamyyjän työssä. Myyntiprosessin ja sen eri vaiheiden tuntemus on myyjälle tärkeää. Myyjän täytyy osata lukea asiakasta ja käydä huolellisesti läpi myyntiprosessin eri vaiheet, jotta kauppa saataisiin päätökseen. Nykyään on alettu suosia asiakaslähtöistä myyntiä tuotelähtöisen myynnin sijaan. Asiakaslähtöinen myyjä ottaa selvää asiakkaan tarpeista, kuuntelee asiakasta ja myy hänelle sopivat tuotteet. Tuotelähtöinen eli perinteinen myyjä esittelee tuotteita ja kertoo mielipiteitä. Hyväksi myyjäksi ei synnytä, mutta jokainen voi kehittyä sellaiseksi. Teoriaosuudessa käydään läpi, mikä erottaa huippumyyjän hyvästä myyjästä. Lisäksi kerrotaan mystery shopping -palvelusta, jota yritykset käyttävät mittaamaan asiakaspalvelunsa laatua.
Työn teoriaosuus käsittelee tärkeimpiä henkilökohtaisessa myyntityössä tarvittavia asiakaspalvelutaitoja ja myyntipsykologiaa. Myyjän olisi hyvä tunnistaa eri ihmistyypit ja oppia, että eri ihmisiin toimivat erilaiset myyntitaktiikat. Myynnin tueksi on esitetty erilaisia kaavoja, joista voisi olla hyötyä kosmetiikkamyyjän työssä. Myyntiprosessin ja sen eri vaiheiden tuntemus on myyjälle tärkeää. Myyjän täytyy osata lukea asiakasta ja käydä huolellisesti läpi myyntiprosessin eri vaiheet, jotta kauppa saataisiin päätökseen. Nykyään on alettu suosia asiakaslähtöistä myyntiä tuotelähtöisen myynnin sijaan. Asiakaslähtöinen myyjä ottaa selvää asiakkaan tarpeista, kuuntelee asiakasta ja myy hänelle sopivat tuotteet. Tuotelähtöinen eli perinteinen myyjä esittelee tuotteita ja kertoo mielipiteitä. Hyväksi myyjäksi ei synnytä, mutta jokainen voi kehittyä sellaiseksi. Teoriaosuudessa käydään läpi, mikä erottaa huippumyyjän hyvästä myyjästä. Lisäksi kerrotaan mystery shopping -palvelusta, jota yritykset käyttävät mittaamaan asiakaspalvelunsa laatua.