Komiasti Opintiellä -hanke tukemassa nuorten elämänhallintaa : Nuorten ja työntekijöiden kokemuksia lukkarityöskentelystä
Latvala, Veera (2015)
Latvala, Veera
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia nuorten ja työntekijöiden kokemuksia Komiasti Opintiellä – hankkeen lukkarityöskentelymenetelmästä. Hanke on Nuorten Ystävät Ry:n hallinnoima sekä Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama hanke, joka toimii vuosina 2013–2017 Seinäjoen ja lähikuntien alueella.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu nuoruuden, elämänhallinnan ja koulupoissaolojen käsitteellistä määrittelystä. Lisäksi lukijalle avataan lukkarityöskentelyn neliportainen menetelmä, jonka avulla pyritään ehkäisemään koulupoissaoloja ja tukemaan nuorten elämänhallintaa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluiden kautta. Tutkimusta varten on haastateltu hankkeessa olevia nuoria ja hankkeen työntekijöitä. Haastatteluja on toteutettu yhteensä kahdeksan, joista kuusi on nuoria ja kaksi on hankkeen työntekijöitä. Teemahaastattelut on toteutettu 2015 kevään ja syksyn aikana.
Tulosten perusteella lähes kaikki nuoret olivat tyytyväisiä hankkeen antamaan tukeen. Hankeen antama tuki vaikuttaa nuorten tilanteeseen yksilöllisesti. Poissaolojen ja myöhästelyiden poistamisen lisäksi työskentely tähtää nuorten elämänhallinnan tukemiseen. Nuorten elämänhallinnan haasteiksi nousivat arkirytmin ongelmat, rajojen puuttuminen, haastavat perhetilanteet sekä epävarmuus itseään ja tulevaisuutta kohtaan. Hankkeen työntekijät tukevat nuoren elämänhallintaa muuan muassa antamalla nuorelle konkreettista tukea, esimerkiksi auttamalla nuorta kouluun sekä keskustelemalla ja antamalla positiivista palautetta nuorille. Lisäksi hankkeen työntekijät tukevat vanhempia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu nuoruuden, elämänhallinnan ja koulupoissaolojen käsitteellistä määrittelystä. Lisäksi lukijalle avataan lukkarityöskentelyn neliportainen menetelmä, jonka avulla pyritään ehkäisemään koulupoissaoloja ja tukemaan nuorten elämänhallintaa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluiden kautta. Tutkimusta varten on haastateltu hankkeessa olevia nuoria ja hankkeen työntekijöitä. Haastatteluja on toteutettu yhteensä kahdeksan, joista kuusi on nuoria ja kaksi on hankkeen työntekijöitä. Teemahaastattelut on toteutettu 2015 kevään ja syksyn aikana.
Tulosten perusteella lähes kaikki nuoret olivat tyytyväisiä hankkeen antamaan tukeen. Hankeen antama tuki vaikuttaa nuorten tilanteeseen yksilöllisesti. Poissaolojen ja myöhästelyiden poistamisen lisäksi työskentely tähtää nuorten elämänhallinnan tukemiseen. Nuorten elämänhallinnan haasteiksi nousivat arkirytmin ongelmat, rajojen puuttuminen, haastavat perhetilanteet sekä epävarmuus itseään ja tulevaisuutta kohtaan. Hankkeen työntekijät tukevat nuoren elämänhallintaa muuan muassa antamalla nuorelle konkreettista tukea, esimerkiksi auttamalla nuorta kouluun sekä keskustelemalla ja antamalla positiivista palautetta nuorille. Lisäksi hankkeen työntekijät tukevat vanhempia.