Lastenneuvolan ja varhaiskasvatuksen välinen yhteistyö : yhteistyön johtaminen ja kehittäminen
Saustila, Emilia (2024)
Saustila, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028659
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä palveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialuille. Tämän muutoksen tavoitteena on asiakkaan palvelukokonaisuuden yhteensovittaminen sekä ehjän palvelukokonaisuuden muodostaminen. Sote-palveluiden integraation ja organisaatiomuutoksen jälkeen on tarpeellista tarkastella moniammatillista yhteistyötä ja kehittää sitä vastaamaan uudistuksen tavoitteita, organisaation strategian tavoitteita ja palveluihin liittyviä muutoksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten organisaatiomuutoksen jälkeen moniammatillinen yhteistyö toteutuu lastenneuvolan ja varhaiskasvatuksen välillä kohdeorganisaatiossa sekä miten johtaminen koetaan yhteistyössä ja että millä tavoin yhteistyötä tulisi kehittää. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa sekä tietoa että kehittämisideoita esihenkilöiden työn tueksi ja yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimus koostui teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta, joka toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Tutkimuksen perusteella selkeytyi yhteistyön nykytila, miten johtaminen koetaan erityisesti tuen tarpeen osalta sekä miten yhteistyön tiedonsiirtoa tulisi kehittää päätöksenteon tueksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan esittää, että yhteistyöhön vaikuttavat kolme pääulottuvuutta: vuorovaikutus, osaaminen ja yhteistyön tiedonsiirto. Toimivan kokonaisuuden osalta voidaan edistää yhteistyötä ja saada tärkeää tukea sekä voimavaroja yhteistyöhön. With the reform of the social and health sector, the responsibility for organizing services has shifted from the municipalities to the welfare sectors, with the aim of coordinating and reconciliation of the services. After the integration of services and the organizational change, it is necessary to review multiprofessional cooperation and develop it to meet the goals of the reform, the goals of the organization´s strategy and changes related to services.
The aim of this study is to survey how multiprofessional cooperation is realized between the children's health clinic and early childhood education in the target organization, how leadership is experienced in cooperation and in what way the cooperation should be developed. The study consisted of a theory part and an empirical part, which was implemented as a qualitative case study.
Based on the research, the current state of cooperation became clear and how management is perceived, especially in terms of the need for support. Based on the research the data transfer of cooperation should be developed to support decision-making. As a conclusion of the research, it can be stated that three main dimensions affect cooperation: interaction, competence, and cooperation information transfer. As for the functioning entity, cooperation can be promoted and important support and resources for cooperation can be obtained.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten organisaatiomuutoksen jälkeen moniammatillinen yhteistyö toteutuu lastenneuvolan ja varhaiskasvatuksen välillä kohdeorganisaatiossa sekä miten johtaminen koetaan yhteistyössä ja että millä tavoin yhteistyötä tulisi kehittää. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa sekä tietoa että kehittämisideoita esihenkilöiden työn tueksi ja yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimus koostui teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta, joka toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Tutkimuksen perusteella selkeytyi yhteistyön nykytila, miten johtaminen koetaan erityisesti tuen tarpeen osalta sekä miten yhteistyön tiedonsiirtoa tulisi kehittää päätöksenteon tueksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan esittää, että yhteistyöhön vaikuttavat kolme pääulottuvuutta: vuorovaikutus, osaaminen ja yhteistyön tiedonsiirto. Toimivan kokonaisuuden osalta voidaan edistää yhteistyötä ja saada tärkeää tukea sekä voimavaroja yhteistyöhön.
The aim of this study is to survey how multiprofessional cooperation is realized between the children's health clinic and early childhood education in the target organization, how leadership is experienced in cooperation and in what way the cooperation should be developed. The study consisted of a theory part and an empirical part, which was implemented as a qualitative case study.
Based on the research, the current state of cooperation became clear and how management is perceived, especially in terms of the need for support. Based on the research the data transfer of cooperation should be developed to support decision-making. As a conclusion of the research, it can be stated that three main dimensions affect cooperation: interaction, competence, and cooperation information transfer. As for the functioning entity, cooperation can be promoted and important support and resources for cooperation can be obtained.