Oppimiskeskustelun merkitys sairaanhoitajakoulutuksen simulaatio-opetuksessa
Arvola, Aino; Aden, Iman; Kronbäck, Aina-Ilona (2021)
Arvola, Aino
Aden, Iman
Kronbäck, Aina-Ilona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092076
Tiivistelmä
Oppimiskeskustelu on jäsennelty ja tavoitteellinen prosessi, joka on osana simulaatio-opetusta. Simulaatio-opetusta on käytetty jo pitkään eri alojen koulutuksissa, mukaan lukien sairaanhoitajakoulutuksessa, yhdistämään teoriatietoa ja käytännön taitoja kokonaisvaltaisen osaamisen muodostamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen tutkimustietoa simulaation jälkeisen oppimiskeskustelun ja reflektoinnin merkityksestä sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tuoda esiin simulaation jälkeistä oppimiskeskustelua niin, että se tukisi paremmin sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista, ja nostaa esiin jo olemassa olevaa tutkimustietoa oppimiskeskustelun merkittävyydestä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen haut suoritettiin keväällä 2020 Turun ammattikorkeakoulun kirjaston Finna-hakupalvelusta neljästä eri tietokannasta aiheeseen liittyvien keskeisten hakusanojen mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista käy ilmi, että oppimiskeskustelua pidetään oppimisen kannalta tärkeimpänä vaiheena simulaatioharjoittelussa. Keskeinen ajatus on, että pelkkä simulaatiosta syntyvä kokemus ei johda oppimiseen, vaan pohdinta kokemuksen onnistumisesta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta ilmenee myös, ettei ole yhtä tiettyä tapaa suorittaa oppimiskeskustelu, vaan on useampia eri vaihtoehtoja, joista simulaatio-ohjaaja voi valita omien taitojen ja mieltymysten mukaan, ja kokeilla erilaisia menetelmiä ja apukeinoja. Pätevän ja osaavan simulaatio-ohjaajan tiedetään olevan merkittävä tekijä onnistuneelle ja oppimisen kannalta hyödylliselle oppimiskeskustelulle. Oppimiskeskusteluissa tavoitteena on motivoida opiskelijat itsereflektointiin ja oman toiminnan analysointiin. Teknologian jatkuvan edistymisen vuoksi tulevaisuudessa digitaalisten ratkaisujen merkitys oppimiskeskusteluissa korostuu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen tutkimustietoa simulaation jälkeisen oppimiskeskustelun ja reflektoinnin merkityksestä sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tuoda esiin simulaation jälkeistä oppimiskeskustelua niin, että se tukisi paremmin sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista, ja nostaa esiin jo olemassa olevaa tutkimustietoa oppimiskeskustelun merkittävyydestä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen haut suoritettiin keväällä 2020 Turun ammattikorkeakoulun kirjaston Finna-hakupalvelusta neljästä eri tietokannasta aiheeseen liittyvien keskeisten hakusanojen mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista käy ilmi, että oppimiskeskustelua pidetään oppimisen kannalta tärkeimpänä vaiheena simulaatioharjoittelussa. Keskeinen ajatus on, että pelkkä simulaatiosta syntyvä kokemus ei johda oppimiseen, vaan pohdinta kokemuksen onnistumisesta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta ilmenee myös, ettei ole yhtä tiettyä tapaa suorittaa oppimiskeskustelu, vaan on useampia eri vaihtoehtoja, joista simulaatio-ohjaaja voi valita omien taitojen ja mieltymysten mukaan, ja kokeilla erilaisia menetelmiä ja apukeinoja. Pätevän ja osaavan simulaatio-ohjaajan tiedetään olevan merkittävä tekijä onnistuneelle ja oppimisen kannalta hyödylliselle oppimiskeskustelulle. Oppimiskeskusteluissa tavoitteena on motivoida opiskelijat itsereflektointiin ja oman toiminnan analysointiin. Teknologian jatkuvan edistymisen vuoksi tulevaisuudessa digitaalisten ratkaisujen merkitys oppimiskeskusteluissa korostuu.